'Kematangan tidak boleh dipaksa', itu keluhan ketua jurulatih Perak FC, Datuk Lim Teong Kim, dalam membuka dimensi baru karier kejurulatihannya, apabila tidak mampu mengekang kelalaian pasukannya daripada dirobek naib juara Piala AFC, KL City FC dalam saingan Piala Menteri Wilayah Persekutuan, semalam.

Bukan niat untuk melatah -- sebaliknya Teong Kim kecewa -- deretan kesilapan individu jadi punca mereka dibolosi, mujur ia berlaku di pramusim -- setidak-tidaknya memberi bayangan sebenar saingan kompetitif Liga Super yang bakal ditempuhi nanti.

Menyedari masalah tersebut tidak boleh diatasi dalam masa yang singkat -- Teong Kim merayu -- agar para pemainnya ambil kekalahan semalam sebagai pengajaran berguna untuk menjadi bekalan mengharungi musim yang panjang.

"Kami tidak melakukan kesilapan mudah memberikan gol mudah kepada pasukan lawan. Saya terpaksa memberikan mereka masa untuk menjadi pemain yang lebih matang, kematangan sebagai pemain bola sepak tidak boleh dipaksa," kata Teong Kim.

"Mereka telah menunjukkan kebolehan namun memerlukan masa untuk menghadirkan keputusan yang baik."

Disebalik keraian kecil -- pasca merampas kejuaraan edisi ketiga itu -- pengendali KL City, Bojan Hodak, mengakui empayar baru yang masih dalam fasa pembinaan -- belum mencapai piawaian yang ditetapkannya.