Real Madrid memperoleh trofi pertama buat Carlo Ancelotti sebagai ketua jurulatih yang tiba buat kali kedua dengan menewaskan Athletic Bilbao 2-0 dalam perlawanan akhir Supercopa de Espana.

Luka Modric dan Karim Benzema menjaringkan gol ketika pendahulu LaLiga itu terbukti terlalu kuat untuk Athletic, yang menewaskan Atletico Madrid pada separuh akhir Khamis.

Pemain kebangsaan Croatia itu membuka jaringan pada minit ke-38, Rodrygo berjaya menggelecek masuk ke kawasan penalti Athletic sebelum melakukan hantaran yang disumbat masuk Modric.

Benzema memastikan kemenangan penalti pada separuh masa kedua dan menyaksikan 18 gol sepanjang kerjaya menentang Athletic. Mereka adalah pasukan yang paling banyak dijaringkan Benzema, dan dia menjadi ancaman sepanjang perlawanan yang kelihatan memihak Real di Arab Saudi.

Walaupun Athletic diberikan penalti selepas bola terkena tangan Eder Militao yang menyaksikan pemain Brazil itu diarah keluar padang, percubaan yang diambil Garcia terlalu deras sehingga membenarkan Thibaut Courtois menampan keluar menggunakan kakinya.

Ancelotti merupakan pemenang Liga Juara-Juara ketika pertama kali memimpin Real, dan pengalamannya menambah lagi gelaran yang dimenangi di Riyadh sebagai petanda permulaan lebih banyak kejuaraan yang diperoleh selepas ini.