Ketua jurulatih skuad Sukan SEA 2022, Brad Maloney, sekali lagi memberi bayangan untuk tidak mempertaruhkan pemain senior bagi kempen di Vietnam yang bermula 12 hingga 23 Mei depan.

Biarpun setiap negara dibenarkan mendaftarkan 20 pemain B-23 termasuk tiga pemain lebih umur, pengendali skuad negara itu memiliki ramuan tersendiri menjelang temasya dwitahunan berkenaan.

"Kalau saya mempunyai pemain muda yang mampu menggalas peranan, maka saya tidak akan memanggil pemain senior atas komitmen mereka bersama kelab masing-masing.

"Bukan keutamaan untuk membawa pemain lebih umur selain sebagai persiapan kami untuk menghadapi Kejohanan Piala AFC B-23 di Uzbekistan, Jun depan, yang tidak membenarkan pemain senior," katanya.

Temasya di Hanoi itu bakal tanpa dua tonggak utama, Luqman Hakim Shamsudin dan Arif Aiman, tetapi ia tidak menyekat hasrat besar Maloney untuk mengubati rindu peminat.

"Kami memanggil 50 pemain dalam senarai awal kemudian memilih kelompok 30-35 pemain pula sebelum mengecilkannya kepada 25 pemain seterusnya membuat pengumuman senarai akhir.

"Saya telah berbincang dengan jurulatih kebangsaan, Kim Pan-gon, dan adalah normal saya memberi keutamaan kepada skuad kebangsaan.

"Tapi saya akan turunkan barisan terbaik dan penyokong Malaysia berhak untuk menonton aksi pemain terbaik serta memberikan persembahan yang boleh memuaskan mereka," katanya.