Luis Suarez bakal meninggalkan Atletico Madrid pada penghujung musim selepas dua tahun beraksi di Wanda Metropolitano, perkara itu diumumkan gergasi LaLiga semalam.

Bekas penyerang Barcelona dan Liverpool, Suarez, menghadirkan inspirasi musim lalu apabila membantu skuad kendalian Diego Simeone merangkul gelaran LaLiga.

Ia merupakan musim pertama Atletico selepas Suarez meninggalkan Barcelona, dan menamatkan saingan 32 perlawanan liga dengan 21 gol.

Pemain berusia 35 tahun itu tidak lagi menghadirkan impak sama musim ini, walaupun berjaya merekodkan dua angka jaringan dan bakal berhijrah penghujung musim ini.

Pengesahan datang apabila Atletico berkata sebelum pertembungan malam Ahad dengan Sevilla bahawa ia akan menjadi perlawanan terakhir di laman sendiri untuk kelab itu untuk Suarez dan Hector Herrera, yang pada Mac bersetuju perpindahan akhir musim ke Houston Dynamo.

Atletico dalam satu kenyataan di Twitter berkata, "Wanda Metropolitano akan memberi penghormatan kepada Luis Suarez dan Hector Herrera, yang mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga Merah Putih."

Presiden kelab, Enrique Cerezo, memuji impak Suarez terhadap kelab, ketika pemain veteran Uruguay itu menghampiri tamat kontrak dua tahunnya.

Cerezo berkata, "Luis Suarez adalah pemain yang hebat dan seorang yang hebat. Dia berhak mendapat segala-galanya di kelab ini dan akan sentiasa mendapat tempat yang sangat menonjol. Di muzium dan di mana-mana bahagian stadium ini, Luis Suarez akan sentiasa diingati. "

Dipetik oleh AS, Cerezo menambah: "Kami akan mempunyai kenangan indah tentangnya. Dia adalah pemain yang hebat, dia adalah salah seorang yang telah mencapai Liga."

Suarez baru-baru ini dikaitkan dengan kepulangan mengejut ke Barcelona, ​​di mana dia menduduki tempat ketiga penjaring gol terbanyak dalam sejarah kelab, di belakang Lionel Messi dan Cesar Rodriguez.