Steven Gerrard mampu menyelami situasi tersepit yang mungkin bermain di fikiran Harry Kane yang mempertimbangkan sama ada perlu meninggalkan Tottenham demi memburu trofi.

Selain daripada beberapa siri tempoh pinjaman ketika remaja, Kane telah menghabiskan seluruh karier kelabnya di Spurs.

Dia kini merupakan penjaring gol terbanyak Tottenham termasuk England dalam tempoh rehat antarabangsa ini.

Tetapi Kane belum pernah menjulang sebarang trofi apabila tewas dalam ketiga-tiga perlawanan akhir membabitkan Spurs selain sekali bersama England.

Usaha merintis kegemilangan itu tidak akan berakhir musim ini dengan Tottenham sudah pun tersingkir daripada Piala FA dan Liga Juara-Juara (UCL) sebelum Antonio Conte sepakat melepaskan jawatan semalam.

Dengan dominasi Manchester City, Arsenal, Manchester United dan kebangkitan Newcastle United sementara Liverpool dan Chelsea pasti akan cuba menyusun langkah lebih kemas musim depan, peluang Spurs tampak samar.

Ia telah mengundang perdebatan hangat mengenai masa depan Kane dan Gerrard mengakui pernah mengalami dilema serupa seperti kapten sama England itu.

Gerrard menghabiskan sepanjang kariernya di Liverpool kecuali 18 bulan terakhir.




Walaupun sempat memenangi piala terutama UCL pada 2005, dia tidak pernah membantu The Reds mengucup trofi Liga Perdana Inggeris (EPL), dan pastinya berpeluang menikmati kejayaan yang lebih besar di tempat lain.

Gerrard, yang muncul di Saluran 4, mengulas tentang situasi Kane: "Dia perlu membuat satu keputusan penting untuk sebuah kerjaya yang gemilang.

"Saya sendiri pernah berada di kedudukan itu, di mana anda berfikir: 'Adakah pasukan saya cukup bagus untuk menawarkan saya pingat? Adakah saya mampu memenuhi hajat saya sebelum bersara?'"