Gareth Southgate menggesa England mengekalkan aksi mantap selepas menang 5-0 dalam aksi kelayakan Piala Dunia ke atas San Marino tetapi berasakan mereka boleh bermain dengan lebih klinikal.

The Three Lions meraih kemenangan pertama dalam Kumpulan I di Wembley awal pagi tadi, mendominasi pasukan yang di ranking tercorot dalam bola sepak antarabangsa.

James Ward-Prowse membuka jaringan pertama buat England, sementara Dominic Calvert-Lewin meledak dua kali dan Raheem Sterling turut menemui sasaran ketika Harry Kane sekadar menyaksikan perlawanan di bangku simpanan.

Ollie Watkins yang dibawa masuk dalam separuh masa kedua turut meledak gol sulung dalam perlawanan ke-50 Southgate sebagai pengurus England.


Southgate mengetahui England boleh menang dengan jumlah jaringan yang lebih besar, selepas mereka melakukan 32 percubaan tetapi dia kagum dengan hasil keputusan dan berkata penjaga gol San Marino, Elia Benedettini, harus diberikan pujian selepas menafikan beberapa percubaan.

"Saya rasa tentunya permainan yang diharapkan dapat kita menangi dengan selesa, tetapi saya sangat gembira dengan mentaliti selama 90 minit penuh. Saya fikir cara kami menekan ketika kami kehilangan kawalan bola perkara yang sangat positif," katanya.

"Seluruh pasukan dahagakan untuk bermain tetapi saya fikir pasukan ini dapat bermain sedikit berbeza.

"Kami mempunyai beberapa pemain kreatif yang dapat membuka pasukan dan banyak peluang itu dihasilkan oleh tekanan yang baik dan memenangi bola di atas lapangan, tetapi juga beberapa pertukaran posisi dan visi pemain.

"Sekiranya kita bersikap ultra-kritikal, kita mungkin seharusnya menjaringkan lebih banyak gol, tetapi kita juga harus mengatakan penjaga gol mereka bermain dengan baik.

"Saya sangat gembira, kerana tingkah laku dan kebiasaan yang kami tunjukkan, untuk menjadi pasukan teratas kami harus menunjukkannya setiap hari, dalam setiap sesi latihan dan di setiap perlawanan.

"Hari ini kami menghormati perlawanan dan kami meneruskannya dengan cara yang betul."

Selanjutnya untuk England adalah perjalanan ke Tirana untuk bertemu Albania Ahad ini.