Manchester United boleh mendapatkan slot kelayakan Liga Juara-Juara walaupun mereka menduduki tempat keenam dalam Liga Perdana Inggeris, ihsan perubahan peraturan oleh UEFA.

Di bawah kepimpinan pengurus, Erik ten Hag, United kini ketinggalan 11 mata di belakang penghuni tangga kelima, Aston Villa, dengan hanya tinggal tujuh perlawanan musim ini.

Namun, di sebalik jurang yang tidak dapat diatasi ini, masih ada laluan untuk The Red Devils layak ke Liga Juara-Juara edisi seterusnya.

Ia terletak pada peraturan UEFA yang memperuntukkan tempat Liga Juara-Juara berdasarkan penamat liga domestik dan bukannya pemenang pertandingan Eropah. Oleh itu, jika West Ham mencapai kejayaan dalam Liga Europa, ia akan membuka slot tempat Liga Juara-Juara tambahan untuk kelab Inggeris, tanpa mengira kedudukan liga mereka.

Secara teorinya, penamat di tempat ketujuh dalam Liga Perdana Inggeris boleh membawa cabaran kepada bola sepak Liga Juara-Juara jika kedua-dua pemenang Liga Juara-Juara dan Liga Europa adalah kelab Inggeris yang menamatkan saingan di luar kelompok empat teratas dalam liga.

Bagaimanapun, dengan Manchester City dan Arsenal kini bersaing untuk merebut mahkota domestik Inggeris, senario itu tidak mungkin berlaku untuk musim semasa.