Erling Haaland mengingatkan Gary Neville tentang watak antagonis penjahat dari filem James Bond, dengan bekas pemain pertahanan Manchester United itu menambah bahawa penyerang itu boleh menjadi 'pemain terbaik dunia'.

Haaland telah menjaringkan 10 gol dalam enam penampilan pertamanya di Liga Perdana Inggeris (English Premier League) untuk Manchester City dalam permulaan cemerlang.

Setelah menyinari Bundesliga semasa beliau bersama Borussia Dortmund, Haaland kini kelihatan bersedia untuk menggandakan reputasinya yang semakin meningkat sebagai salah seorang pemain penyerang yang paling prolifik dalam perlawanan itu.

Susulan hatrik berturut-turut menentang Crystal Palace dan Nottingham Forest, pemain berusia 22 tahun itu sekali lagi dijaringkan pada hari Sabtu ketika City seri 1-1 di Aston Villa.

Dalam podcast Sky Sportsnya, bekas pemain pertahanan Manchester United, Neville menyatakan kepercayaannya bahawa City akan meraih kedudukan teratas Liga Perdana sekali lagi berkat Haaland, membuat perbandingan antara penyerang dan penjahat yang menjadikan filem Bond sebagai lawan yang tidak dapat dihalang.

"Ada perkara yang berlaku musim ini yang tidak lancar tetapi saya menjangkakan Manchester City akan memenangi liga ini, dan mereka boleh memenanginya dengan selesa," katanya.

"Erling Haaland – ia kelihatan agak tidak adil. Saya masih ingat ketika saya menonton filem James Bond semasa saya masih muda dan terdapat watak Jaws, yang berukuran kira-kira 7 kaki 2 inci. Dia pernah hanya mengangkat orang dan membuang mereka ke atas lantai.

"Ia sedikit sebanyak apabila anda menonton Haaland menentang pertahanan tengah yang kuat. Anda fikir, 'wow, dia tidak boleh dikekang -- bagaimana anda menghadapinya di dalam kotak?'.

"Pemain ini -- anda menjangkakan sepenuhnya dia akan meneruskan dan memenangi Ballon d'Ors dan menjadi pemain terbaik di dunia. Itu mengujakan -- itu tidak berlaku untuk seketika dalam Liga Perdana."

Haaland bersedia untuk membuat tunduk pada Liga Juara-Juara untuk City awal pagi Rabu apabila mereka bertandang ke Sevilla untuk perlawanan pertama peringkat kumpulan.