Philippe Coutinho akan melengkapkan perpindahan bernilai GBP17 juta ke Aston Villa dari Barcelona pada penghujung musim, ia telah disahkan.

Pemain antarabangsa Brazil itu telah menikmati tempoh pinjaman separuh musim di Villa Park sejak Januari dan telah menandatangani kontrak sehingga Jun 2026 selepas dibekukan secara efektif daripada pertarungan di Camp Nou.

Perjanjian itu, yang akan menyaksikan Barca membayar 50 peratus daripada mana-mana penjualan masa depan pemain itu, menutup tempoh empat setengah tahun yang tidak menggembirakan dengan Blaugrana, yang pada asalnya menandatanganinya pada 2018 dari Liverpool untuk perpindahan rekod kelab jumlah sembilan angka.

Walaupun berjaya dalam LaLiga daripada segi trofi, memenangi dua kejuaraan dan dua Copa del Rey, perancangan tengah itu bergelut untuk kekal dalam skuad utama Catalan itu dan menghabiskan musim 2019-20 secara pinjaman dengan Bayern Munich, di mana dia memenangi Bundesliga, DFB- Pokal dan Liga Juara-Juara, walaupun gergasi Jerman itu enggan membuat perpindahan kekal.

Ia adalah kepulangannya ke England di bawah bekas rakan sepasukan The Reds, Steven Gerrard, yang boleh dikatakan menyaksikan dia mencapai prestasi terbaik sejak meninggalkan Anfield.

Coutinho telah bermain lebih dua kali lebih banyak minit bersama Villa berbanding dengan Barca musim ini, dan telah menjaringkan empat gol dalam 16 penampilan untuk kelab Midlands itu.


Gerrard berkata: "Ini adalah tandatangan yang cemerlang untuk Aston Villa. Phil adalah seorang model profesional dan impaknya kepada kumpulan itu sangat jelas sejak dia menyertai pada Januari.

“Dengan cara dia berkelakuan di dalam dan di luar padang, dia juga merupakan contoh teladan yang berharga untuk pemain muda kita yang hanya boleh mendapat manfaat daripada pengalamannya.

"Ketika kami melihat untuk membina ke arah musim depan, adalah luar biasa untuk bekerja di kelab yang melaksanakan perniagaannya dengan begitu tegas dan lancar."