Mohamed Salah telah dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Pemain PFA, manakala Phil Foden telah berjaya mempertahankan anugerah Pemain Muda Terbaik.

Manchester City mengetepikan Liverpool dengan satu mata dalam perebutan gelaran Liga Perdana Inggeris (English Premier League) yang mendebarkan, tetapi Salah sekali lagi meraih pelbagai anugerah individu selepas satu lagi kempen yang baik.

Pemain antarabangsa Mesir itu menjaringkan 23 gol di liga utama untuk berkongsi anugerah Kasut Emas bersama Son Heung-min, sambil juga memperoleh anugerah Playmaker Terbaik Musim untuk kebanyakan bantuan.

Salah menambah trofi Gol Terbaik Musim Liga Perdana, di samping anugerah Pemain Terbaik Peminat FWA dan PFA.

Sememangnya, tiada pemain dalam liga utama Inggeris yang dapat menandingi 36 penglibatan penyerang Liverpool itu (23 gol, 13 bantuan), meletakkan dia kelas di atas pesaingnya.

Kevin De Bruyne secara meluas dijangka menjadi pendahulu bersama Salah untuk gelaran Pemain Terbaik Tahunan PFA, tetapi yang terakhir telah membawa pemain antarabangsa Belgium itu untuk satu lagi penghargaan peribadi.

Salah menjadi pemain lelaki ketujuh memenangi anugerah PFA sebanyak dua kali, bersama-sama Mark Hughes, Alan Shearer, Thierry Henry, Gareth Bale, Cristiano Ronaldo dan De Bruyne.

De Bruyne, Harry Kane, Ronaldo dan rakan sekelab Salah Virgil van Dijk dan Sadio Mane turut bertanding untuk mendapatkan anugerah itu, dengan mengejutkan Heung-min telah diabaikan.

"Ia satu penghormatan besar untuk memenangi trofi, individu atau kolektif dan yang ini sangat besar, sangat gembira dan sangat berbangga dengan itu," kata Salah selepas memenangi anugerah itu.

"Yang ini benar-benar bagus untuk dimenangi, terutamanya kerana ia diundi oleh pemain. Ia menunjukkan kepada anda bahawa anda telah bekerja sangat keras dan anda mendapat apa yang telah anda usahakan.

"Saya mempunyai bilik saya dengan trofi di dalam kabinet dan saya memastikan saya mempunyai ruang lain untuk satu lagi. Saya sentiasa menyimpan ruang dan cuba bayangkan bahawa trofi itu akan datang."

Foden menjadi pemain lelaki kelima memenangi anugerah Pemain Muda Terbaik PFA dalam musim berturut-turut, sementara itu, menyertai senarai yang termasuk Ryan Giggs, Robbie Fowler, Wayne Rooney dan Dele Alli.

Pemain tengah City itu memainkan peranan penting ketika pasukan kendalian Pep Guardiola menjulang kejuaraan Liga Perdana keempat mereka dalam lima musim di bawah jurulatih Catalan itu.

Pemain berusia 22 tahun itu menamatkan kempen liga dengan sembilan gol dan lima bantuan daripada 28 perlawanannya.