Andrew Robertson menyifatkan rakan sepasukan Liverpool, Luis Diaz sebagai 'istimewa' selepas pemain Colombia itu membantu membawa The Reds ke final Liga Juara-Juara.

Diaz tiba di Anfield Januari lalu selepas melengkapkan perpindahan dari Porto dan dia telah memainkan peranan penting dalam usaha Liverpool mengejar empat gelaran yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Walaupun memiliki kelebihan 2-0 menjelang perlawanan separuh akhir kedua Liga Juara-Juara menentang Villarreal, Liverpool mendapati diri mereka ketinggalan 2-0 dan menyamakan kedudukan pada separuh masa pertama di El Madrigal Selasa lalu.

Bagaimanapun, Diaz diperkenalkan oleh Jurgen Klopp pada waktu rehat dan kehadirannya serta-merta menaikkan tahap pasukannya, yang kembali menang 3-2 pada malam itu dan agregat 5-2, dengan pemain Colombia itu turut menemui jaringan .

Bercakap kepada laman web rasmi Liverpool, kapten Scotland, Robertson, dengan pantas memuji pemain berusia 25 tahun itu dan peralihan pantas yang dilakukannya ke rumah baharunya.

"Dia sangat istimewa," katanya mengenai Diaz.

"Kami telah cuba membantunya semampu yang kami boleh -- semua pemain. Kami tahu betapa sukarnya untuk memasuki kelab pada bulan Januari. Kami telah mencuba dengan jurulatih dan semua orang untuk mendapatkannya dengan pantas.

"Dia pemain istimewa dan istimewa. Dengan bakat yang dia ada dan keinginan untuk menang, dia sesuai dengan kami dengan sempurna."