Zinedine Zidane mengatakan idea larangan terhadap Real Madrid daripada saingan Liga Juara-Juara (UCL) kerana mereka mengambil bahagian dalam Liga Super Eropah adalah 'tidak masuk akal'.

Real antara 12 kelab pengasas pertandingan yang diumumkan awal bulan ini, dengan kelab presiden, Florentino Perez, dipilih sebagai pengerusi Liga Super Eropah.

Tetapi minggu lalu, selepas 48 jam rancangan itu yang disahkan, enam kelab Inggeris yang terlibat semuanya menarik diri, dan mereka segera diikuti oleh Atletico Madrid, Inter dan Milan.

Real dan Barcelona telah menentang namun perancangan itu masih lagi diteruskan dan belum terkubur.

UEFA mengancam untuk menghukum kesemua 12 kelab, tetapi kelab-kelab Inggeris yang menarik diri lebih awal dapat memberi mereka sedikit kelonggaran, walaupun Zidane tidak bimbang idea Real dilarang daripada UCL musim depan.

Bercakap menjelang pertemuan dengan Chelsea dalam saingan separuh akhir, Zidane berkata, "Anda sudah bertanya kepada saya mengenai semua ini dan saya sudah menjawabnya.

"Ia tidak masuk akal untuk berfikir bahawa kami tidak beraksi dalam UCL. Terdapat banyak perbincangan. Akan ada banyak perbincangan, tetapi kami tidak mengatasinya, saya hanya fokus pada permainan.


"Tetapi pendapat saya adalah bahawa kita semua ingin melihat Real akan beraksi dalam Liga Juara-Juara."

Zidane juga menyatakan bahawa UEFA berpotensi untuk memberikan pengadilan yang lebih tegas terhadap Real berbanding Chelsea.

"Pengadil akan melakukan tugasnya dan kami akan bermain bola sepak," jawabnya.

"Jika kami mulai berfikir bahawa apa yang dikatakan akan membahayakan kami, sudah tentu masalah akan tiba. Kami akan bersaing dari minit pertama hingga 90. Selebihnya, kami tidak terlibat."