Gerard Pique menangis selepas Lionel Messi meninggalkan Barcelona, ​​tetapi pertahanan tengah itu berkata dia memahami mengapa bekas rakan sepasukannya itu menyertai Paris Saint-Germain.

Hubungan Messi selama 21 tahun dengan Barcelona, ​​16 tahun dalam skuad senior, berakhir Ogos lalu apabila dia menandatangani kontrak dengan PSG sebagai ejen bebas.

Pemain antarabangsa Argentina itu memenangi setiap trofi yang ada bersama Barca dan berlepas sebagai penjaring rekod sepanjang zaman kelab dengan 672 gol dalam 778 penampilan.

Penghijrahannya tahun lalu adalah satu kejutan besar pada masa itu, dengan keadaan kewangan gergasi Catalan itu bermakna mereka tidak boleh bersetuju untuk tempoh baharu di bawah sekatan gaji LaLiga.

Pique dan Messi merupakan produk akademi La Masia Barca dan menghabiskan 13 musim sebagai pemain tetap pasukan utama selepas pemain pertahanan itu kembali dari tempoh di Manchester United.

Dalam temu bual dengan bekas rakan sepasukan di United, Gary Neville, Pique menceritakan betapa sukarnya dia melihat rakan karibnya berpindah ke kelab lain.

"Saya menangis apabila Messi pergi. Saya menangis kerana dia telah berhijrah," kata Pique dalam podcast The Overlap. “Untuk kerjayanya di Barca, ia akan menjadi hebat jika dia kekal sehingga akhir kariernya.

"Saya faham kenapa dia tidak boleh memperbaharui kontrak. Kelab ini mengalami banyak masalah ekonomi kerana presiden terdahulu dan bagaimana dia menguruskan kelab.

"Bagaimanapun, ini adalah perkara yang berlaku dalam hidup. Kadang-kadang anda membuat keputusan dan perkara tidak menjadi seperti yang dirancang.

"Bagi Barcelona dan peminat, Messi seperti tuhan. Alangkah baiknya jika dia kekal."