Pengendali Ghana, Kwesi Appiah, mungkin akan memanggil semula Asamoah Gyan dalam kesebelasan utama apabila mereka turun menentang Guinea-Bissau dalam aksi penting Kumpulan F, Piala Negara-Negara Afrika 2019.

Dua keputusan seri sebelum ini menyaksikan skuad The Black Stars berdepan misi hidup mati untuk mara ke pusingan 16 di Stadium Suez tatkala mereka memerlukan kemenangan untuk menjamin kemaraan.

Gyan masuk pada minit ke-78 ketika diikat Cameroon 0-0 dalam aksi terakhir tatkala ia menjadi penampilan pertamanya bagi tahun 2019 dalam perlawanan yang menyaksikan Ghana mencipta 15 percubaan tetapi hanya satu yang tepat.

Pemain berusia 33 tahun itu yang merupakan penjaring terbanyak buat negaranya menegaskan dia cergas untuk diturunkan tetapi menyerahkan keputusan kepada Appiah.

Walaupun tidak bercadang untuk mengubah kesebelasan utama, Appiah mendedahkan dia mungkin cuba menurunkan Gyan dalam usaha membawa juara empat kali tu mara ke pusingan seterusnya.

"Saya tidak fikir kami akan melakukan banyak perubahan," ujar pengurus berusia 59 tahun itu.

"Tiada siapa yang percayakan Gyan lebih daripada kami. Kami melalui sesi latihan. Setiap jurulatih menetapkan perjalanan latihan dan memilih pemain untuk sesetengah perlawanan.

"Ia bergantung kepada bagaimana Gyan beraksi ketika sesi latihan dan saya akan membuat keputusan sama ada menurunkannya atau tidak."

Kasim Adams digantung satu perlawanan tetapi John Boye kembali daripada penggantungan. Namun, wujud kerisauan terhadap kecergasan Christian Atsu, Andre Ayew, Thomas Agyepong dan Jonathan Mensah.