Jurgen Klopp memuji persembahan 'cemerlang' Liverpool selepas mereka mengatasi Chelsea dalam penentuan sepakan penalti untuk memenangi perlawanan akhir Piala FA di Wembley.

Selepas dua jam aksi kompetitif yang sengit berakhir tanpa jaringan -- seperti yang berlaku ketika kedua-dua pasukan bertemu pada perlawanan akhir Piala EFL Februari, Allison menyelamatkan sepakan penalti Mason Mount, membolehkan Konstantinos Tsimikas melakar kejayaan pertama Liverpool dalam Piala FA sejak 2006.

The Reds kehilangan khidmat Mohamed Salah akibat kecederaan pada separuh masa pertama sebelum kedua-dua Virgil van Dijk dan Andrew Robertson digantikan selepas tamat 90 minit, manakala Sadio Mane terlepas peluang pertama mereka untuk memastikan kemenangan dalam penentuan sepakan penalti.

Tetapi Liverpool berusaha keras untuk memenangi kedua-dua piala domestik buat kali pertama sejak mereka melakukannya pada 2001 di bawah Gerard Houllier, dan mereka masih boleh menambah trofi Liga Perdana dan Liga Juara-Juara.

Klopp mengikut jejak langkah Alex Ferguson untuk menjadi pengurus kedua yang memenangi Liga Juara-Juara, Piala FA, Piala Liga dan gelaran liga utama Inggeris dengan kelab Inggeris yang sama.


Selepas menjadi pengendali Jerman pertama memenangi Piala FA, Klopp berkata dia cukup berbangga dengan pasukannya.

Dia juga kelihatan membayangkan ketidakselesaan yang dialami Van Dijk tidak serius selepas menggantikan pemain pertahanan Belanda itu dengan Joel Matip pada permulaan masa tambahan.

“[Kami] cemerlang, saya perlu katakan ia sekali lagi sama, perlawanan yang sangat sengit menentang Chelsea, mereka sepatutnya layak mendapatnya dengan cara yang sama [seperti kami], seperti dalam Piala EFL,” katanya kepada BBC.

"Jurang kecil sekali lagi menjadi perbezaan dan saya cukup berbangga dengan pemain-pemain saya, apa yang mereka lakukan, perubahan yang mereka lakukan, bagaimana mereka berjuang, betapa sukarnya.

“[Kami mempunyai] perubahan awal dengan Mo, Virgil tidak mengalami sebarang kecederaan -- semua perkara ini, kehilangan peluang baik, mengatasi momen baik dari Chelsea dan juga mempunyai momen baik, bermain dengan cukup bagus tetapi tiada apa yang akan mengubah keputusan… penentuan sepakan penalti sangat menyayat hati, saya cukup berdebar menantikannya!"

Chelsea menjadi pasukan pertama dalam sejarah Piala FA yang menamatkan saingan sebagai naib juara dalam tiga musim berturut-turut, setelah tewas kepada Arsenal pada 2020 dan Leicester City tahun lalu.

Klopp berkata dia bersimpati untuk The Blues, yang menurutnya telah menyamai pasukannya sendiri dalam membuktikan mereka memiliki 'mentaliti raksasa'.

“Saya benar-benar bersimpati untuk Chelsea, kali kedua selepas 120 minit mereka tidak mendapat apa-apa, cukup sukar untuk menerimanya,” tambahnya.