Jurulatih Chelsea, Thomas Tuchel, enggan menyalahkan penjaga gol gantian, Kepa Arrizabalaga, atas kekalahan pasukannya di final Piala EFL kepada Liverpool, dengan menegaskan dia 'tidak menyesal' selepas kekalahan itu.

Selepas dua jam bermain bola sepak menyaksikan kedua-dua pasukan dibatalkan gol dalam keputusan seri tanpa jaringan, 21 sepakan pertama penentuan sepakan penalti berjaya, sebelum Kepa melepasi palang untuk memberikan Liverpool piala domestik pertama sejak 2012.

Pemain antarabangsa Sepanyol itu telah menggantikan Edouard Mendy daripada bangku simpanan sehingga ke masa tambahan dengan matlamat untuk memenangi Chelsea melalui penentuan sepakan penalti, setelah cemerlang dalam senario yang sama semasa kemenangan Piala Super ke atas Villarreal Ogos lalu.

Walaupun penalti teruk Kepa melambung di Wembley untuk memberi kekalahan kedua kepada Chelsea di final piala domestik di bawah kendalian Tuchel, pemain Jerman itu enggan membahagikan sebarang kesalahan kepada pemainnya selepas perlawanan.

"Saya berasa sedih untuknya tetapi [tiada] kesalahan", kata Tuchel. "Jika anda mahu menyalahkan seseorang, salahkan saya. Saya mengambil keputusan tersebut.

“Kami mengambil keputusan seperti yang kami lakukan kali terakhir [dalam Piala Super] dalam penentuan sepakan penalti.

"Semua orang tahu betapa bagusnya dia. Malangnya, dia tidak dapat menyelamatkan penalti, yang diambil dengan cemerlang."