Liverpool memenangi Piala EFL dengan menewaskan Chelsea menerusi sepakan penalti berikutan keputusan seri tanpa jaringan di Stadium Wembley awal pagi tadi, dengan Kepa Arrizabalaga terlepas sepakan ke-22 penentuan penalti.

Pertemuan sengit menyaksikan beberapa peluang besar terlepas dan empat gol dibatalkan kesemuanya, sebelum Kepa -- yang dibawa masuk khusus untuk penentuan sepakan penalti -- terlepas sepakan penalti.

Penamat yang luar biasa itu bermakna Liverpool kini telah memenangi rekod sembilan Piala EFL -- lebih satu daripada Manchester City -- dengan piala domestik pertama Jurgen Klopp sejak tiba di Anfield pada 2015.

Juara Eropah dan dunia Chelsea akan mengeluh peluang mereka yang sia-sia walaupun sebelum sepakan penalti dalam kekalahan final domestik keempat berturut-turut mereka.

Klopp telah menerima tamparan sebelum sepak mula apabila Thiago Alcantara mengalami kecederaan semasa memanaskan badan, dan ia adalah Chelsea yang mencipta peluang pertama yang jelas apabila Cesar Azpilicueta menjaringkan gol untuk Christian Pulisic, yang merembat rembatannya terus ke arah Caoimhin Kelleher.

Liverpool mengawal sebahagian besar separuh masa pertama dan sepatutnya mendahului sejurus sebelum tamat setengah jam apabila Edouard Mendy melakukan penyelamatan dua kali yang menakjubkan daripada Naby Keita dan Sadio Mane.

Chelsea terlepas satu lagi peluang gemilang pada babak separuh masa apabila serangan balas menyaksikan Kai Havertz melakukan lorongan buat Mason Mount, yang entah bagaimana tersasar daripada sasaran dari jarak dekat, sebelum terkena tiang apabila masuk semula pada awal babak kedua.

Liverpool menyangka mereka telah mendahului apabila Joel Matip meledak gol, tetapi semakan VAR membatalkannya selepas Virgil van Dijk telah menghalang Reece James daripada kedudukan ofsaid, dan Havertz kemudiannya juga mempunyai gol yang tidak dibenarkan kerana ofsaid.

Mendy dan Kelleher kedua-duanya dipaksa bekerja keras memastikan gawang masing-masing tidak ditembusi sebelum tamat masa biasa, menyelamatkan usaha Van Dijk dan pemain gantian Romelu Lukaku, dan pada masa tambahan penyerang Belgium dan Havertz masing-masing memasukkan bola ke dalam jaring namun dibatalkan kerana ofsaid, menyaksikan perlawanan terpaksa ditentukan menerusi penalti.

Baik Kepa mahupun Kelleher tidak dapat menyelamatkan mana-mana daripada 21 gol pertama yang berjaya, sebelum Kepa gagal menyempurnakan jaringan apabila melepaskan rembatan yang melambung melepasi palang gol.