Liverpool akan memantau kecergasan Diogo Jota menjelang perlawanan akhir Piala EFL menentang Chelsea esok, tetapi penolong pengurus Reds, Pep Ljinders, mengesahkan Roberto Firmino tidak dapat diturunkan.

Jota dan Firmino mengalami kecederaan ketika menentang Inter dalam perlawanan pertama pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara 16 Februari lalu dan terlepas kemenangan Liga Perdana Inggeris ke atas Norwich City dan Leeds United.

Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, mengakui bahawa kedua-duanya diragui untuk perlawanan akhir sebelum perlawanan Leeds, di mana rakan penyerang, Mohamed Salah dan Sadio Mane masing-masing menjaringkan dua gol.

Ljinders memberikan satu lagi maklumat terkini mengenai kedua-dua mereka semalam ketika dia menawarkan harapan yang samar bahawa Jota boleh memainkan peranan menentang skuad kendalian Thomas Tuchel.

"Bobby [Firmino] kita perlu lihat dalam dua hari akan datang, dia berusaha keras, tetapi dia tidak akan dapat ke final, untuk menyertai skuad," kata Ljinders.

"Kami berharap dia akan kembali tidak lama lagi kerana anda semua melihat dan merasakan betapa pentingnya dia untuk cara permainan kami. [Kami] gembira kerana dia memaksa dirinya, semoga dia kembali tidak lama lagi.

"Jota, setakat ini tiada reaksi terhadap perkara yang dia lakukan - larian lurus, kerja bola kecil yang dia lakukan, jadi itu petanda yang baik. Dia tidak diketepikan tetapi ia masih akan menjadi cabaran."