Jurulatih Brazil, Tite mengisytiharkan 'sudah tiba masanya untuk menjadi juara' ketika Selecao mengintai kejayaan Piala Dunia di Qatar.

Pasukan kendalian Tite berjaya melepasi kelayakan Piala Dunia Amerika Selatan, tanpa kalah ketika mereka menempah tempat di kejohanan utama itu tahun ini.

Brazil tidak memenangi Piala Dunia sejak 2002, kemenangan kelima mereka secara keseluruhan, dan terlebih dahulu perlu bersaing dengan Serbia pada 24 November sebelum pertembungan menentang Switzerland dan Cameroon menyusuli dalam Kumpulan G.

Argentina adalah satu lagi kuasa dalam perebutan trofi, dengan juara Copa America itu tidak tewas dalam 33 perlawanan -- rekod tanpa kalah terpanjang dalam bola sepak antarabangsa.

Penyandang juara, Perancis juga akan membuktikan saingan yang sengit, manakala England, Belgium, Sepanyol dan Jerman adalah antara pilihan untuk berjaya.

Tetapi Tite menegaskan sudah tiba masanya untuk Brazil, yang telah mengatasi Belgium di kedudukan teratas dunia, untuk menyampaikannya.

"Saya menjangkakan kejuaraan dunia tetapi mahu kekal fokus. Kami telah layak ke Piala Dunia; kini tiba masanya untuk mara ke final dan menjadi juara. Ini adalah kebenaran," katanya kepada The Guardian.

“Pada Piala Dunia lalu saya menjadi pengurus kerana keadaan lain [Dunga dipecat pada 2016 dan Tite mengambil alih].

"Sekarang saya mempunyai peluang untuk melakukan kitaran empat tahun penuh. Jangkaan tinggi tetapi tumpuan adalah pada kerja. Tekanan yang kami hadapi adalah masalah: tanggungjawab, tekanan jawatan, tuntutan.

"Semasa saya menjadi penyokong, saya mahu pasukan menjadi yang terbaik. Itu yang menggerakkan kami. Tetapi kesihatan mental adalah penting. Saya fikir tentang apa yang [Nelson] Mandela katakan: 'Keberanian ialah keupayaan untuk menghadapi ketakutan'.

"Dalam setiap keputusan yang dia buat, rasa takut ada. Apabila saya membacanya, saya melihat bahawa saya adalah rakyat biasa."

Vinicius Junior telah muncul di barisan hadapan untuk Real Madrid pada kempen 2021-22, tetapi Tite percaya Neymar kekal sebagai bintang utama untuk Brazil.

"Neymar ialah Neymar. Dia kekal bintang terbesar kami. Bezanya sekarang ialah cahayanya dicairkan oleh bintang berhampiran yang juga boleh bersinar," tambahnya.

"Kehebatan Neymar ialah dia memahami perkara ini – tentang tumbesaran kanak-kanak ini. Dia menggalakkan anak-anak lelaki untuk naik satu tahap. Masa dan pengalaman memberikan kematangan ini.

"Oleh kerana kehebatan Neymar, akan sentiasa ada jangkaan yang hebat. Tetapi kini ia sudah cair. Ia adalah Neymar, tetapi juga Vinícius, Raphinha; Thiago [Silva] berada di tahap yang tinggi lagi, Paqueta, Casemiro, Fabinho juga."