Sudah begitu dekat England untuk membawa pulang Piala Dunia ke tanah airnya tetapi masih lagi tidak kesampaian apabila tewas di peringkat suku akhir kepada juara bertahan Perancis.

Ini merupakan pertemuan kali ke-42 serta kekalahan ke-10 The Three Lions ke atas Les Bleus dan sudah tentu kekalahan ini amat mengecewakan peminat-peminat mereka yang sudah menunggu lama untuk Piala Dunia kembali ke England semenjak 1966 walaupun generasi kali ini dikatakan generasi emas, namun nasib masih tidak lagi menyebelahi anak didik Gareth Southgate.

Walaupun England mempunyai peluang untuk menyamakan kedudukan di penghujung permainan setelah mendapat sepakan penalti tetapi ia tidak dapat disempurnakan oleh ketua pasukan, Harry Kane.

Apa yang menarik dalam perlawanan ini kedua-dua pasukan bijak menggunakan kepantasan pemain-pemain sayap mereka serta skil individu yang baik yang diperagakan Kylian Mbappe (Perancis) dan Bikayo Saka (England).




"Mereka ini banyak mengucar-ngacirkan pertahanan lawan terutama dengan hantaran-hantaran lintang ke dalam kawasan bahaya di depan pintu gol.

Sudah tentu dengan kepantasan, mereka akan menjadi tumpuan pertahanan lawan yang cuba mengekang mereka dan dengan situasi tersebut, ia akan membuka ruang buat pemain-pemain lain dan itulah yang terjadi pada Perancis.

Antoine Griezmann dan Ousmane Dembele mempunyai banyak ruang untuk melakukan hantaran lintang pantas sebagaimana jaringan kedua dimiliki Les Bleus setelah Olivier Giroud mendapat hantaran lintang daripada Griezmann.




Kekuatan itu digunakan sebaik mungkin oleh anak didik Didier Deschamps tersebut bagi memastikan mereka sentiasa di hadapan.

Kita juga boleh melihat bagaimana tahap keyakinan yang ditampilkan oleh setiap pemain Les Blues itu selain bermain dengan semangat berpasukan yang tinggi.

Mereka sentiasa berlari untuk mengecilkan ruang dan menghalang setiap percubaan yang di lakukan The Three Lions itu.

Atas faktor inilah Perancis berjaya melangkah ke peringkat separuh akhir dan mengucapkan selamat jalan pada England.

Kejayaan ini juga akan membuka peluang pada Les Blues untuk mencipta sejarah mereka sendiri jika menjuarai secara berganda.