Bekas pemain antarabangsa Brazil, Rivaldo, percaya masa yang sesuai untuk Neymar Jr. sudah tiba untuk mempamerkan aksi cemerlang di Piala Dunia Qatar akhir tahun ini.

Gergasi Amerika Selatan itu menyasarkan untuk memenangi kejohanan antarabangsa terbesar bola sepak sejak pasukan yang diketuai Rivaldo menjadi juara dunia pada 2002.

Bekas penyerang Barcelona dan AC Milan Rivaldo berusia 30 tahun pada masa itu, umur yang sama dengan Neymar sekarang. Penyerang legenda itu percaya bintang PSG itu boleh memacu negaranya untuk menjadi juara dunia akhir tahun ini.

Dalam temu bual dengan Betfair, Rivaldo berkata, "Neymar mungkin bermain Piala Dunia terakhirnya; fokus sepenuhnya untuk membawa pulang trofi kejohanan. Pada usia 30 tahun, Neymar adalah usia yang sesuai untuk menghasilkan aksi terbaik di pentas Piala Dunia yang hebat dan membawa Brazil ke kegemilangan buat kali pertama sejak rakan sepasukan saya dan saya memenanginya di Jepun 20 tahun lalu."

"Saya juga berusia 30 tahun pada 2002 dan ia adalah peringkat dalam karier anda di mana anda masih mempunyai keadaan fizikal terbaik bersama dengan banyak pengalaman. Jadi saya fikir Neymar akan sangat fokus dalam misinya untuk menuntut Piala Dunia keenam untuk Brazil. Dia mungkin tertanya-tanya sama ada ini akan menjadi Piala Dunia terakhirnya dan itu boleh mendorong keinginannya untuk berjaya dan mencatatkan namanya pada sejarah bola sepak Brazil."

Pemain sayap Paris Saint-Germain itu kini hanya tiga gol di belakang penjaring terbanyak Selecao sepanjang zaman, Pele, yang menjaringkan 77 gol untuk negaranya.

Bagaimanapun, sementara Pele yang ikonik memenangi tiga trofi Jules Rimet untuk negaranya, Neymar masih belum memberikan yang pertama.

Bekas penyerang Barcelona itu hampir melakukan dalam kejohanan itu diadakan di Brazil pada 2014. Bagaimanapun, dia mengalami kecederaan yang menamatkan persaingan pada suku akhir menentang Colombia. Pasukannya terus dimalukan pada separuh akhir menentang pemenang akhirnya, Jerman. Mereka tumbang kepada kekalahan 7-1 di Belo Horizonte.

Pasukan Tite meneruskan persiapan mereka untuk kejohanan Qatar dengan kemenangan baru-baru ini ke atas Korea Selatan dan Jepun dalam perlawanan persahabatan antarabangsa. Neymar menyempurnakan tiga penalti dalam pertembungan di Asia.

Samba Boys memulakan kempen Piala Dunia mereka pada hari Khamis, 24 November menentang Serbia. Mereka kemudian menentang Switzerland dan Cameroon dalam pertembungan peringkat kumpulan mereka yang lain.