Lionel Messi bebas daripada kritikan di pentas antarabangsa selepas memenangi Copa America tahun lalu dan menikmati peranan utamanya dalam prestasi terbaik untuk menjuarai Piala Dunia, menurut bekas rakan senegara, Sergio Aguero.

Messi menjaringkan gol kesembilan di Piala Dunia -- dan gol pertamanya dalam perlawanan kalah mati -- ketika Argentina meraih kemenangan 2-1 ke atas Australia semalam, bakal membuat penghitungan suku akhir dengan Belanda.

Gol yang dihasilkan pemenang tujuh Ballon d'Or itu turut menyaksikan melintasi rekod jaringan Piala Dunia Diego Maradona buat Argentina. Hanya Gabriel Batistuta (10) kini menjaringkan lebih gol buat negaranya.

Messi meluahkan 'hubungan baik' dengan penyokong Argentina selepas kemenangan tersebut, tetapi Aguero percaya ia turut membabitkan kejayaan Albiceleste menamatkan penantian 28 tahun memenangi Copa America.

"Leo akan melakukan yang termampu untuk mencapai sasaran yang telah lama kami usahakan," kata bekas pemain kebangsaan Argentina itu kepada ESPN.

"Leo sangat gembira dan tenang. Copa America telah mengubah hidupnya, ia telah memberikannya nafas baru. Selepas Copa America, dia gembira sekali lagi bersama skuad kebangsaan, sama seperti kami bersama skuad B20.

"Dia hidup dengan kritikan dan kalah dalam perlawanan akhir berulang kali. Kejuaraan Copa America membebaskannya."

Sebelum kemenangan Argentina ke atas tuan rumah Brazil tahun lalu, Messi telah mengalami kritikan hebat kerana tewas empat perlawanan akhir antarabangsa utama, gagal membantu pasukannya mengatasi barisan pada Piala Dunia 2014 atau Copa America edisi 2007, 2015 dan 2016.

Mengimbas kembali kemenangan di Rio de Janeiro itu, Aguero berkata Brazil -- yang berkemungkinan bertemu Argentina di separuh akhir Piala Dunia -- tidak akan gembira dengan perlawanan ulangan.

“Jika kami berjaya mara ke suku akhir, biar saya teruja,” kata Aguero. “Adakah anda fikir Brazil mahu bertemu Argentina di separuh akhir?

"Brazil baru sahaja kalah dalam perlawanan akhir Copa America, saya rasa mereka tidak mahu perlawanan itu."