Jordan Pickford percaya rakan sepasukannya di England, Harry Maguire patut dihormati.

Maguire telah menjadi bahan cemuhan selepas kemerosotan prestasi untuk Manchester United pada tahun lalu, dengan beberapa mempersoalkan sama ada dia harus berada dalam pasukan England pada Piala Dunia di Qatar.

Bagaimanapun, bek tengah berusia 29 tahun itu adalah watak penting apabila Three Lions memenangi perlawanan pembukaan Kumpulan B 6-2 menentang Iran Isnin lalu.



“Saya rasa [Maguire] perlu lebih dihormati, tetapi sebahagian daripada kehidupan pemain bola sepak anda akan dikritik, semua orang akan dikritik dalam bola sepak,” kata penjaga gol England, Pickford.

“Tetapi Harry kuat daripada segi mental, menerimanya dengan sangat baik tetapi ya saya fikir ia agak tidak adil, tetapi persembahannya di atas padang menunjukkan betapa bagusnya seorang pemain dan mengapa dia mempunyai begitu banyak penampilan untuk England dan mengapa dia menjadi kapten Manchester United."


Maguire melakukan bantuan jaringan buat gol Bukayo Saka bertemu Iran, memenangi semua perebutan bola di udara, dan berasakan dia seharusnya diberikan penalti selepas dijatuhkan pemain lawan.

"Dia melakukan sesuatu yang sukar dipercayai [menentang Iran], [dia] benar-benar bagus pada malam itu," tambah Pickford. “Untuk gol pertama, hantaran, kemudian bantuan untuk [Saka] dan kemudian mungkin dia boleh mendapat penalti untuk kami lebih awal dengan keputusan VAR yang tidak menyebelahi kami.

"Kami mempunyai hubungan yang baik, saya fikir majoriti kaps saya sekarang adalah dengan Harry bermain di hadapan saya. Kami bekerja dengan sangat baik bersama-sama, dan saya fikir rekod pertahanan kami dengan Harry bermain di sana juga sangat bagus, dan dia berada dalam prestasi yang sangat baik."