Miroslav Klose memberi tabik hormat kepada Niclas Fullkrug sebagai 'teladan' selepas penyerang Jerman itu menjaringkan gol pertama Piala Dunia menentang Sepanyol.

Penyerang Werder Bremen itu disenaraikan dalam skuad kendalian Hansi Flick untuk pusingan akhir selepas menjaringkan 10 gol dalam 14 penampilan Bundesliga musim ini, jumlah yang hanya ditambah oleh Christophe Nkunku dalam liga teratas Jerman (12).

Fullkrug menjaringkan gol kemenangan menentang Oman pada penampilan sulungnya awal bulan ini, sebelum merampas gol penyamaan berikutan penampilan meriah sebagai pemain gantian ketika Die Nationalmannschaft seri 1-1 dengan Sepanyol Ahad lalu.

Pemain berusia 29 tahun itu, yang menjadi pemain gantian pertama menjaringkan gol untuk Jerman di Piala Dunia sejak kemenangan Mario Gotze menentang Argentina pada final 2014, telah menarik perhatian bekas penyerang Klose.


Tetapi Klose percaya dia akan meningkatkan ancaman serangan mereka, "Dia bijak membaca ruang dalam kotak penalti dan mampu menghidu situasi pasukan.

“Dia membawa pakej yang bagus sebagai penyerang -- sentuhan penyudah yang baik dalam kotak, mampu menjaringkan gol dengan kedua-dua belah kaki serta tandukannya cukup berbahaya.

"Costa Rica pasti akan bertahan, tetapi saya tidak tahu perancangan permainan Flick. Bagi saya, adalah penting apabila Niclas mendapat minitnya, dia harus menggunakan peluang itu.

"Sebaik sahaja dia berada di atas padang, tumpuan lawan akan beralih daripada Jamal [Musiala], Thomas [Muller] atau Leroy [Sane], kerana akan ada seseorang di dalam kotak penalti yang perlu diberi perhatian.

"Apabila melihat dia beraksi dan mengetahui kemampuannya, saya boleh dia seorang perlu yang diteladani, bola sepak memerlukan pemain sepertinya."