Semalam, Jepun mencipta kejutan terbesar Piala Dunia 2022 apabila menewaskan juara dunia 2014, Jerman.

Dan penyokong Jepun sekali lagi mendapatkan penghargaan selepas mereka membersihkan Stadium Khalifa selepas tamat perlawanan.

Daripada meraikan kemenangan menakjubkan pasukan mereka, penyokong Jepun menunggu orang ramai beredar dan kemudian membantu membersihkan stadium.

Ini bukan kali pertama peminat Samurai Blues melakukan pembersihan -- selepas Ecuador menewaskan Qatar 2-0, penyokong Jepun yang hadir mengutip sampah.


Penduduk tempatan Qatar terkejut dan salah seorang daripadanya, Omar Farooq, memuat naik tindakan penonton Jepun yang tular di media sosial.

"Apabila saya bertanya kepada mereka, 'Mengapa anda membersihkan tempat yang tidak berkaitan dengan anda?', jawapannya 'Orang Jepun tidak pernah meninggalkan sampah. Kami menghormati tempat ini."

Semasa Piala Dunia FIFA 2018 di Russia, mereka membersihkan stadium selepas tamat perlawanan di dalam stadium.

Kini, empat tahun kemudian, mereka meneruskan legasi berkelas itu.

Skuad kebangsaan Jepun turut membersihkan bilik persalinan yang mereka gunakan sepanjang perlawanan bertemu Jerman.


Pasukan Jepun juga meninggalkan nota yang mengatakan 'terima kasih' dalam bahasa Jepun dan Arab -- dengan beberapa lipatan kertas origami yang dilipat untuk ukuran yang baik.

Mereka melipat tuala, menyusun botol air, dan meninggalkan bekas makanan dengan sisa pisang yang belum dimakan disusun rapi di kaunter pulau di tengah-tengah bilik.

Kelakuan Jepun membersihkan diri sejak itu telah mendapat pujian dan pengiktirafan antarabangsa.