Pemain tengah Sepanyol, Gavi menjadi penjaring gol ketiga termuda dalam sejarah Piala Dunia dan termuda sejak legenda Brazil Pele pada 1958 dengan jaringannya pada minit ke-74 dalam kemenangan 7-0 menentang Costa Rica awal pagi tadi.

Apabila dia melangkah ke padang untuk memulakan permainan, keajaiban pemain Barcelona itu juga menjadi pemain termuda (18 tahun, 110 hari) untuk beraksi bersama Sepanyol dalam kejohanan antarabangsa utama (Piala Dunia atau Kejohanan Eropah).

"Saya tidak pernah bermimpi untuk berada di sini pada usia ini," kata Gavi. "Saya sangat gembira berada di sini. Ini hanya satu langkah yang baru. Saya perlu teruskan."

Pele berusia 17 tahun, 249 hari ketika dia menjaringkan gol dalam kemenangan Brazil pada final Piala Dunia 1958 ke atas Sweden. Dia memegang rekod sebagai pemain termuda menjaringkan gol dalam Piala Dunia apabila menjaringkan gol 10 hari lebih awal di suku akhir.



Manuel Rosas dari Mexico adalah penjaring kedua termuda, berusia 18 tahun dan 93 hari ketika menjumpai jaringan dalam kejohanan sulung 1930.

Sepanyol mendahului 4-0 apabila larian Alejandro Balde bijak mencari Alvaro Morata sebelum penyerang itu memastikan bantuan jaringan buat Gavi.

Sumbangan keseluruhannya menjadikan Gavi sebagai pemain terbaik perlawanan.


"Ia adalah perlawanan yang hebat. Kami bermula dari minit pertama untuk memenangi perlawanan ini dan saya sangat gembira," kata Gavi.

"Sekarang saya menunggu yang aksi seterusnya. Saya sangat gembira untuk memenangi MVP tetapi hari ini kami semua melakukan perlawanan yang sangat hebat dan saya sangat gembira untuk mereka semua.

"Saya tahu saya yang paling muda dalam pasukan dan saya menghormati semua orang, tetapi di atas padang ia berbeza dan saya menunjukkan yang terbaik."