Phil Foden adalah 'pemain bola sepak terbaik yang dimiliki England', menurut bekas kapten Three Lions, Wayne Rooney, yang mencadangkan bintang Manchester City itu perlu diturunkan dalam aksi Piala Dunia akan datang.

Perancang itu adalah pemain gantian yang tidak digunakan semasa seri tanpa jaringan dengan Amerika Syarikat Jumaat lalu, ketika pasukan kendalian Gareth Southgate terlepas peluang untuk mengesahkan tempat teratas Kumpulan B dan mara ke pusingan kalah mati.

Setelah diketepikan daripada kesebelasan utama dalam kedua-dua perlawanan mereka setakat ini, Foden terpaksa menonton dari tepi padang ketika pasukannya bekerja keras bertemu AS, mencetuskan kritikan daripada bekas pemain England, Jamie Carragher dan Gary Neville.

Kini Rooney, penjaring terbanyak sepanjang zaman Three Lions, telah menyuarakan pendapatnya apabila tidak bersetuju mengenai penyingkiran pemain berusia 22 tahun itu daripada pertemuan penting.

"Saya mendapati sangat pelik bahawa Foden tidak masuk sebagai pemain gantian menentang AS," kata kepada The Times. “Secara teknikal, dia adalah pemain bola sepak terbaik yang dimiliki England.

"Saya fikir jika anda mempunyai bakat seperti Foden, anda hanya perlu menurunkannya. Dia kini pemain yang berbeza daripada yang kita lihat di Euro 2020, ketika dia bergelut untuk memberi impak.

“Dia lebih matang dan datang ke kejohanan ini di belakang prestasi cemerlang Manchester City yang konsisten.

"Dia mempunyai kualiti yang sesuai dengan kemampuannya. Jika saya jadi dia, saya akan sangat kecewa kerana saya tidak turun beraksi."