Tidak dinafikan terdapat persepsi bahawa aksi penentuan tempat ketiga Piala Dunia Qatar adalah lebih daripada perlawanan melengkapkan jadual -- berbanding perlawanan akhir.

Tetapi bagi Croatia dan Maghribi, pertembungan malam ini di Stadium Antarabangsa Khalifa mempunyai kepentingan yang besar tanpa mengira apa yang difikirkan oleh orang lain.

Croatia dinafikan peluang untuk mara ke final Piala Dunia buat kali kedua berturut-turut oleh Argentina, manakala Maghribi memberikan perjuangan yang mengagumkan menentang juara bertahan Perancis dalam kekalahan 2-0.

Tetapi hakikat bagi Croatia -- yang meraih gangsa pada Piala Dunia 1998 -- berada di final 2018 tidak mengurangkan pencapaian berpotensi menduduki tempat ketiga di sini untuk jurulatih Zlatko Dalic.

“Kami sedih dan kecewa, tetapi kami perlu mengumpul tenaga untuk kembali dan bersedia untuk perebutan gangsa seterusnya,” katanya.

"Perlawanan malam ini adalah perlawanan akhir yang besar untuk kami, bukan [permainan kecil]. Ia adalah satu pencapaian besar jika kami mendapat gangsa.

“Kami perlu memastikan pasukan di tahap terbaik dan meletakkan pemain yang cergas dalam pasukan kerana perlawanan akhir sedang menanti kami.


"Maghribi adalah kejutan terbesar Piala Dunia. Mereka mendapat sokongan negara, di seluruh kejohanan. Mereka menumbangkan Belgium, Sepanyol dan Portugal. Mereka berhak mendapat penghormatan."