Eduardo Camavinga menyokong Kylian Mbappe untuk menangani tekanan tambahan selepas Karim Benzema diketepikan daripada Piala Dunia untuk Perancis.

Pasukan kendalian Didier Deschamps memulakan usaha mempertahankan kejuaraan mereka di Qatar menentang Australia dalam pertembungan Kumpulan D esok, tetapi Les Bleus akan melakukannya tanpa dua penyerang utama.

Christopher Nkunku terkoyak ligamen (LCL) lutut kirinya selepas bertembung dengan Camavinga dalam latihan, sebelum isu paha Sabtu lalu memaksa Benzema diketepikan daripada kejohanan itu.

Perancis, yang sudah pun tanpa Paul Pogba dan N'Golo Kante, masih mempunyai banyak pilihan menyerang dengan Mbappe, Antoine Griezmann, Olivier Giroud dan Ousmane Dembele kemungkinan besar akan menjadi sandaran utama.

Pemain tengah Real Madrid, Camavinga percaya Mbappe akan meningkat dengan ketiadaan Benzema, memandangkan pemain berusia 23 tahun itu sudah biasa berhadapan dengan tekanan untuk Perancis dan Paris Saint-Germain.

"Kylian boleh melakukannya. Dia sudah biasa meletakkan segala-galanya di belakangnya. Dia sudah biasa menerima tekanan ini," kata Camavinga.

"Saya tidak bimbang tentang dia. Setiap hari, dia kelihatan tenang, sangat tenang."


Beban serangan mungkin terpikul di bahu Mbappe, yang telah menjaringkan gol terbanyak (43) dalam lima liga teratas Eropah pada 2022, tetapi Camavinga tidak menjangkakan Perancis akan merendahkan jangkaan mereka.

"Tidak, tidak semestinya, kami juga mempunyai ramai pemain besar dalam skuad. Terdapat pemimpin lain dalam skuad juga," tambahnya. "Kami tidak akan merendahkan objektif kami. Sudah tentu, ia satu tamparan hebat tanpa beberapa pemain utama pasukan.

"Tetapi kami tidak akan bergantung pada itu. Kami akan terus berjuang dengan skuad besar yang kami ada."