Gary Neville percaya England perlu berikan peluang kepada Phil Foden menyerlah di Piala Dunia Qatar selepas pemain Manchester City itu tidak beraksi dalam perlawanan bertemu Amerika Syarikat.

Menurut bekas pertahanan England, Neville, gergasi besar seperti Brazil sudah pasti memberikan Foden lebih banyak peluang di peringkat tertinggi berbanding apa yang dilakukan England.

Foden menyaksikan skuad kendalian Gareth Southgate menamatkan perlawanan seri tanpa jaringan di Stadium Al Bayt, menampilkan persembahan yang berbeza berbanding kemenangan 6-2 ke atas Iran dalam aksi pembukaan.

AS kelihatan lebih banyak menghadirkan ancaman hampir sepanjang perlawanan berbanding England, dengan pemain gantian, Jack Grealish, Jordan Henderson dan Marcus Rashford melakukan sedikit perubahan dalam corak permainan The Three Lions.

Foden, pemain kegemaran Pep Guardiola di City, membuat penampilan di bangku simpanan dalam perlawanan Iran, tetapi Southgate memilih untuk menghalangnya dari padang kali ini, walaupun dengan England kekurangan serangan yang mungkin dia berikan.

Bercakap di ITV, Neville berkata: "Saya kecewa tidak melihat Foden. Bagi saya, bakat itu sangat besar. Saya tidak pernah melihat perkara seperti itu. Saya tahu kami mempunyai [Jude] Bellingham, kami mempunyai Grealish, kita ada orang lain.

"Gareth lebih suka [Mason] Mount, dia lebih gemar menurunkan [Bukayo] Saka, dia lebih suka [Raheem] Sterling pada masa ini, tetapi bagi saya Foden tidak berada dalam kesebelasan utama, dan untuk tidak turun dari bangku simpanan sesuatu yang perlu dipersoalkan.

"Saya kecewa sedikit kerana saya sangat menghormati Gareth dan apa yang dia capai. Dia mencapai lebih daripada mana-mana pengurus [England] sejak Sir Alf Ramsey, tetapi kami mempunyai beberapa bakat di bangku simpanan dalam Trent Alexander-Arnold dan Foden.

“Kedua-dua mereka yang tidak turun dari bangku simpanan agak mengecewakan dalam erti kata jika anda akan cuba memenangi perlawanan, mereka adalah bakat bertaraf dunia.

“Negara lain -- Sepanyol, Brazil, Perancis -- mungkin akan menurunkan pemain seperti Trent Alexander-Arnold dan Foden dalam kesebelasan utama. England buntu mendapatkan jaringan, mereka pemain seperti mereka mampu membantu pasukan."