Paulo Bento mengesahkan dia tidak akan memperbaharui kontraknya dengan Korea Selatan selepas tersingkir daripada Piala Dunia Qatar akibat kekalahan kepada Brazil awal pagi tadi.

Vinicius Junior, Neymar, Richarlison dan Lucas Paqueta semuanya menemui sasaran ketika pasukan pilihan kejohanan mendahului empat gol dalam masa 36 minit di Stadium 974.



Jaringan jarak jauh Paik Seung-ho pada separuh masa kedua membuktikan sekadar saguhati buat Korea, sekaligus menamatkan perjalanan di Qatar dengan kekalahan kepada Brazil.

Bento, yang dilantik pada 2018 sebagai pengganti Shin Tae-yong, mengesahkan kekalahan Brazil adalah yang terakhir bersama Taegeuk Warriors, selepas bersetuju untuk kekal bertanggungjawab sehingga tamat kempen Piala Dunia mereka.

“Mulai sekarang, kita hanya perlu memikirkan masa depan, dan ia tidak akan bersama pasukan kebangsaan untuk Korea Selatan,” katanya. "Saya berehat, dan kemudian saya melihat apa yang berlaku selepas itu.

"Saya baru sahaja mengumumkan kepada pemain dan presiden konfederasi keputusan yang saya buat pada September ini. Ini adalah keputusan yang pasti, dan hari ini saya mengesahkannya.

"Saya perlu berterima kasih kepada mereka untuk segala-galanya, mereka memberikan yang terbaik. Saya bangga menjadi pengurus mereka."