Kerajaan Arab Saudi telah mengisytiharkan negara itu akan meraikan kemenangan menakjubkan Piala Dunia ke atas Argentina pada Selasa dengan cuti umum.

Argentina, yang disebut-sebut sebagai pilihan ramai sebelum kejohanan, nampaknya akan melanjutkan 36 perlawanan tanpa kalah apabila sepakan penalti Lionel Messi memberikan mereka pendahuluan awal di Stadium Lusail.

Bagaimanapun, gol separuh masa kedua daripada Saleh Al-Shehri dan Salem Al-Dawsari melengkapkan kebangkitan luar biasa Arab Saudi, yang menjadi pasukan bukan Eropah pertama yang menewaskan Argentina di Piala Dunia sejak Cameroon pada 1990.



Keputusan itu, serta-merta dipuji sebagai keputusan terbaik dalam sejarah Arab Saudi, telah mencetuskan provokasi kepada pemerintah negara itu, Raja Salman bin Abdulaziz Al-Saud untuk menetapkan Rabu 23 November sebagai cuti kebangsaan.

Tweet dari Agensi Akhbar Saudi berkata hari itu akan menjadi 'cuti untuk semua pekerja di semua sektor kerajaan dan sektor swasta, dan pelajar dalam semua peringkat pendidikan.'

Arab Saudi tidak melepasi peringkat kumpulan Piala Dunia sejak berbuat demikian pada penampilan sulung kejohanan di Amerika Syarikat pada 1994, tetapi anak buah kendlaian Herve Renard kini boleh mengambil langkah besar ke arah mengulangi kejayaan itu apabila mereka menentang Poland pada hari Sabtu.