Pelan yang diterajui Arsene Wenger bagi penganjuran Piala Dunia secara dwitahunan tidak lebih sekadar idea mengarut dan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) sudah nampak sebab munasabahnya apabila akhirnya menolak idea itu, kata Presiden Kesatuan Bola Sepak Eropah (UEFA), Aleksander Ceferin.

Presiden FIFA, Gianni Infantino, minggu lalu menyatakan badan induk dunia itu telah menggugurkan projek berkenaan yang telah mendapat kritikan hebat di Eropah dan Amerika Selatan khususnya.

Infantino menegaskan FIFA tidak pernah secara langsung mencadangkan perubahan dalam kejohanan paling berprestij itu yang telah diadakan setiap empat tahun sejak edisi pertamanya pada 1930 tetapi percaya idea berkenaan mampu menjana pendapatan lebih lumayan selain peluang mewujudkan peluang pekerjaan.

Walaupun ramai juga yang menyokong perubahan yang cuba diketengahkan, dia sekali lagi dikecam hebat Januari lalu apabila menjelaskan peluang yang ditawarkan untuk penganjuran setiap dua tahun itu mampu menghalang pengunjung Afrika daripada melawati Eropah dengan mengatakan langkah berkenaan boleh mengelakkan "kematian penyokong di dalam laut".




Ceferin memberitahu sidang akhbar malam tadi: "Kami gembira FIFA mengarahkan projek Piala Dunia secara dwitahunan akhirnya diketepikan.

"Secara rasmi ia tidak dicadangkan oleh FIFA tetapi mereka galakkan. Baguslah mereka sudi mendengar pendapat komuniti bola sepak.

"Bagi saya, adalah sangat bagus kalau projek yang lebih kurang mengarut ini tidak dibincangkan lagi."