UZBEKISTAN 3 VIETNAM 0

Dalam perlawanan penentuan perlawananan terakhir kumpulan Piala Asia B-23, Uzbekistan menewaskan Vietnam dengan kemenangan meyakinkan 3-0.


Perlawanan itu, yang jelas berat sebelah dengan penguasaan awal dan permainan strategik dari finalis 2022 Uzbekistan, berakhir dengan masing-masing akan melalui pertembungan suku akhir dengan Arab Saudi, manakala Vietnam akan menentang Iraq.

Sejak awal, Uzbekistan mempamerkan penguasaan bola yang unggul dan kehebatan taktikal terbaik sesama mereka.

Gol pertama datang hanya empat minit sebelum permainan apabila Ibrokhim Ibragimov dengan mudah menghantar bola kepada Alisher Odilov, yang tidak leka untuk merembat bola ke dalam gawang.

Uzbekistan mengekalkan tekanan, dan pada minit ke-36, Ruslanbek Jiyanov menggandakan pendahuluan, dengan cemerlang memecahkan perangkap ofsaid dan menamatkan dengan jitu peluang yang ada bagi melepasi penjaga gol Nguyen Van Viet.

Menjelang minit ke-40, Odilov kembali menjaringkan gol kedua, sekaligus mencipta rekod kejohanan untuk Uzbekistan.

Pasukan itu memasuki separuh masa kedua dengan mendahului 3-0 dan kelebihan ini nyata menyukarkan Vitenam untuk bangkit kerana kekebalan pertahanan lawan.

Permainan berakhir selepas tambahan tujuh minit pada separuh masa kedua, memastikan kemenangan Uzbekistan.

Kemenangan ini nyata menyerlahkan skuad Uzbekistan yang seimbang dan hebat selaku pasukan pilihan.

Uzbekistan mampu melakukan serangan yang agresif dan pertahanan yang berdaya tinggi.

Perlawanan seterusnya menentang juara bertahan Arab Saudi amat dinanti-nantikan, manakala Vietnam berdepan cabaran getir menentang Iraq hujung minggu ini.