Jurulatih kebangsaan, Tan Cheng Hoe, mahu mengelak bertemu Vietnam seawal peringkat kumpulan Piala AFF, hujung November ini.

Dia merujuk kepada rekod pertemuan dengan Naga Emas itu yang sering memberi kesukaran buat Harimau Malaya menjelang majlis undian esok.

Vietnam dianggap lebih liat untuk dijinakkan jika dibandingkan dengan Thailand.

Ia mendorong Cheng Hoe untuk memilih Thailand daripada Vietnam untuk diletakkan dalam satu kumpulan dengan Malaysia jika ia boleh berlaku.

Bagaimanapun, segala-galanya tetap bergantung kepada majlis undian esok apabila Thailand dan Vietnam diletakkan di balang pertama sementara Malaysia dan Myanmar di balang kedua.

"Banyak kali jumpa mereka, kami tidak dapat keputusan yang positif sambil perlu bersedia berjumpa pasukan seperti Thailand.

"Saya perlu tumpukan persiapan yang baik untuk pasukan sendiri," katanya di Nadi Arena sebentar tadi.





Dalam masa sama, Cheng Hoe menegaskan pemilihan pemain kali ini lebih menekankan muka-muka baru dengan campuran pemain berpengalaman di pentas antarabangsa.

Jika dalam edisi 2018, Malaysia cemerlang layak ke pentas final, kali ini dia sudah pasti mahu menjulang kejuaraan selepas kali terakhir melakukannya 11 tahun lalu.

"Kami ingin capai sesuatu yang terbaik. Kejohanan ini mungkin memberi saya peluang untuk mencuba pemain berbeza sebagai persiapan untuk menghadapi baki kelayakan Sukan Asia (Mac depan).