INDONESIA 4 SINGAPURA 2
(Indonesia mara dengan agregat 5-3)

Indonesia menghidupkan pencarian kejuaraan sulung Piala AFF apabila melangkah ke final buat kali keenam dengan penuh dramatik ketika mengalahkan tuan rumah, Singapura, 4-2, sebentar tadi.


Singapura selaku juara empat kali turun berbekalkan agregat 1-1 tetapi akhirnya terpaksa akur dengan keampuhan skuad muda Sang Garuda apabila mengakhiri aksi dengan lapan pemain dalam perlawanan separuh akhir edisi 2020.

Sang Garuda melangkah penuh yakin dalam aksi di Kallang itu dan mereka tidak perlu menunggu lama untuk di depan pada minit ke-11 melalui tolakan penyerang, Ezra Walian.

Kemudian, tindakan tidak wajar Safuwan Baharudin yang mengasari dada pemain lawan ketika pasukannya memiliki sepakan penjuru membawa padah apabila dilayangkan kad merah -- dua minit memasuki masa kecederaan separuh masa pertama.

Namun, dua minit selepas insiden itu, Kota Singa kembali mengaum hasil gol penyamaan pemain naturalisasi kelahiran Korea Selatan, Song Ui-young, untuk mengimbangi kedudukan 1-1 sebelum menuju bilik persalinan.

Skuad bimbingan Tatsuma Yoshida itu bertambah pincang apabila pertahanan, Irfan Fandi, diperintah keluar padang pada minit ke-67 selepas cuba mengekang asakan bertali arus Indonesia.

Namun, sepakan percuma berbisa daripada Shahdan Sulaiman meletakkan Singapura 2-1 di depan, 16 minit menuju masa kecederaan.

Ia hanya menyemarakkan lagi semangat juang Indonesia sebelum penyudah Pratama Arhan pada minit ke-87 mengikat kedudukan perlawanan.






Naib juara Kumpulan A itu seharusnya menyalahkan diri sendiri apabila mensia-siakan sepakan penalti yang gagal disudahkan Faris Ramli di penghujung permainan.

Indonesia terus bertenaga dan hanya memerlukan minit pertama masa tambahan untuk kembali menerajui perlawanan berikutan kekalutan di depan pintu gol yang menyaksikan Shawal Anuar tertampan bola ke gawang sendiri sebelum Egy Maulana Vikri melebarkan kelebihan mereka ketika menyambut sepakan penjuru untuk kedudukan 4-2.

Bagaimanapun, anak buah Shin Tae-yong itu belum juga mahu mengendurkan asakan mereka lalu mengakibatkan penjaga gol berpengalaman tuan rumah, Hassan Sunny, menjadi mangsa layangan kad merah seterusnya pada minit ke-119.