Johor Darul Ta'zim (JDT) berdepan tugas berat untuk memastikan kemenangan terus direkodkan dalam aksi kedua peringkat Kumpulan H, Piala AFC apabila berdepan kelab dari Vietnam, Song Lam Nghe An, di Stadium Vinh, petang ini.

JDT yang bermula baik dalam kejohanan itu dengan meraih kemenangan selesa 3-0 ke atas pasukan dari Indonesia, Persija Jakarta, 14 Februari lalu, dijangka terkesan dengan kejutan yang melanda pasukan beberapa hari menjelang aksi kedua itu.

Tatkala peletakan jawatan jurulatih, Ulisses Morais, Ahad lalu, masih hangat dibicarakan, JDT kehilangan pemain tonggak, Jorge Pereyra Diaz, yang menghilangkan diri ketika pasukan menginap di Singapura sebelum berlepas ke Vietnam.

Ketiadaan Diaz, yang kembali memperkuat jentera serangan JDT musim ini, dijangka mampu mengucar-kacirkan perancangan pasukan jika gagal ditangani dengan baik pada saat-saat akhir.

Situasi itu memaksa seorang lagi tonggak import yang meniti usia 37 tahun, Luciano Figueroa, menggalas tugasan berat, mengemudi jentera serangan pasukan untuk mencuri tiga mata dari Song Lam Nghe An yang pastinya akan menggunakan kelebihan bermain di laman sendiri.