Kalvin Phillips telah memberi penghormatan kepada Marcelo Bielsa berikutan keputusan Leeds United untuk berpisah dengan pengurus mereka.

Leeds mengesahkan semalam bahawa Bielsa telah meninggalkan kelab itu berikutan kekalahan 4-0 di tempat sendiri kepada Tottenham Sabtu lalu.

Kekalahan itu berlaku selepas kekalahan 6-0 di Liverpool, kekalahan 4-2 kepada Manchester United dan kekalahan 3-0 kepada Everton.

Sememangnya, Leeds telah tewas lima daripada enam perlawanan terakhir Liga Perdana Inggeris (EPL) sejak menewaskan West Ham pada Januari dan melepaskan 20 gol dalam senarai teratas dalam lima perlawanan mereka pada Februari -- paling banyak dalam sebulan oleh pasukan di peringkat teratas di England secara keseluruhan sejak Newcastle pada April 1986 (21) -- menyaksikan mereka hanya dua mata di atas zon penyingkiran.

Phillips adalah pemain penting untuk Leeds sepanjang tiga musim pertama Bielsa di kelab itu, dengan keupayaannya untuk menambat bahagian tengah membolehkan Whites membanjiri bahagian serangan ketika mereka mendapat promosi ke Liga Perdana Inggeris (EPL) dan memperoleh tempat ke kesembilan pada musim 2020-21.

Hanya empat pemain membuat lebih banyak penampilan dalam semua pertandingan di bawah Bielsa berbanding Phillips (131), yang menulis di Twitter: "Terima kasih Marcelo untuk semua yang anda lakukan untuk saya.

"Anda melihat dalam diri saya apa yang saya tidak nampak dalam diri saya sendiri. Anda membantu saya berkembang sebagai pemain tetapi yang paling penting sebagai seorang individu.

"Semoga yang terbaik untuk anda dalam bab seterusnya. Gracias Marcelo. Vamos Leeds Carajo!!"