Jurulatih Paris Saint-Germain, Christophe Galtier, berusaha untuk mengalihkan persoalan mengenai penggantungan Lionel Messi oleh kelab Perancis itu, menegaskan keputusan itu bukan miliknya.

"Saya dimaklumkan pada awal minggu oleh pihak pengurusan mengenai keputusan untuk menggantung Messi. Sebaik sahaja mereka memberitahu saya, saya mengambil tanggungjawab untuk tidak mengulas sebagai kakitangan kelab," kata Galtier semasa sidang media di padang latihan PSG Paris.

"Ia bukan keputusan saya. Saya telah dimaklumkan tentang keputusan itu dan saya menangguhkannya."

Messi telah digantung oleh kelab milik Qatar itu selepas gagal hadir untuk latihan pada hari Isnin dan sebaliknya pergi ke Arab Saudi tanpa kebenaran mereka untuk memenuhi komitmen sebagai sebahagian daripada kontrak dengan pejabat pelancongan negara itu.

Pelbagai media di Perancis mengatakan bahawa kapten Argentina yang memenangi Piala Dunia akan dilarang bermain dan berlatih selama dua minggu, walaupun AFP tidak dapat mengesahkan laporan tersebut. Namun begitu, pemenang Ballon d'Or tujuh kali itu tidak akan bermain dalam perlawanan Ahad di Troyes yang diancam penyingkiran.

Selepas itu, PSG hanya berbaki empat perlawanan lagi musim ini, manakala kontrak Messi akan tamat pada Jun.

"Kami akan lihat apabila Messi kembali. Kami akan lihat apa yang berlaku. Jelas sekali akan ada perbincangan dengan kelab secara keseluruhan tetapi juga dengan Leo kerana ini membimbangkannya terlebih dahulu," tambah Galtier apabila ditanya sama ada Messi untuk terus bermain untuk pasukan itu pada masa akan datang.