Bekas penyerang Bayern Munich, Ivica Olic, telah melabelkan Luka Modric sebagai 'lain daripada yang lain' dan percaya dia masih mempunyai beberapa tahun lagi di peringkat teratas.

Pemain tengah Real Madrid itu telah menghabiskan 16 tahun dalam lipatan antarabangsa Croatia, mengumpul lebih 150 caps untuk naib juara Piala Dunia 2018.

Modric, 36, berada dalam tahun-tahun senja dalam kerjaya yang cemerlang tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti -- dan kemenangan Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) bersama Madrid baru-baru ini merupakan kali kelimanya menjulang trofi itu.

Walaupun mungkin tidak lama lagi akan ada pertukaran pengawal di bahagian tengah Madrid, dengan menandatangani Aurelien Tchouameni dari Monaco dan Eduardo Camavinga sudah cemerlang dalam skuad, gambaran berbeza dalam pasukan kebangsaan.

Pemain terbanyak Croatia sepanjang masa akan kekal sebagai bahagian penting dalam skuad menuju ke Piala Dunia 2022 dan, walaupun ia mungkin menjadi kejohanan antarabangsa terakhirnya, penolong jurulatih Croatia, Olic percaya Modric tidak akan meletakkan kasut sepenuhnya.

"Saya fikir Luka masih hanya memikirkan tentang permainan dan tentang bermain bola sepak. Dia masih mempunyai kehendak itu," katanya kepada Stats Perform.

"Apabila saya melihat falsafahnya, berapa banyak dia berusaha untuk dirinya sendiri, saya fikir dia akan bermain untuk beberapa tahun lagi.

"Selepas itu, jika dia mahu kekal dalam bola sepak, mahu menjadi jurulatih, maka dia pasti akan mengabdikan dirinya untuk itu dan berjaya."

“Dia masih bersemangat, penuh kemahuan dan dia tidak sabar untuk menyertai pasukan kebangsaan selepas musim yang panjang dan sukar.

"Dia menunjukkan betapa kapten, pemain yang hebat dan orang yang hebat. Dia tiba pada hari pertama dan sedang berlatih dan bermain. Dia seorang yang baik, pastinya, tanpa mengira usianya.

"Dia berlatih dan bekerja seolah-olah dia berusia 25 tahun. Saya akan gembira jika dia dapat bermain lebih banyak perlawanan untuk kami dan kekal sihat kerana dia amat bermakna kepada pasukan.

"Pemain yang lebih muda masih perlu banyak belajar daripadanya dan dia hanya satu fenomena."