Jurulatih kelahiran Republik Korea, Park Hang-seo, hanya tersenyum dan berkata 'terima kasih' apabila ditanya tentang kemungkinan kembali ke pasukan kebangsaan Vietnam selepas Philippe Troussier dipecat.

Jawatan ketua jurulatih kebangsaan Vietnam kosong buat masa ini. Selepas pasukan itu tewas 0-3 kepada Indonesia dalam kelayakan Piala Dunia 2026, Persekutuan Bola Sepak Vietnam dan jurulatih Troussier bersetuju untuk menamatkan kontrak lebih awal.

Menerusi satu majlis Bac Ninh FC, Hang-seo tang bertindak sebagai perunding kanan cuba mengalihkan tumpuan apabila ditanya sama ada akan kembali bersama skuad kebangsaan negara itu. Apabila disoal buat kali kedua, dia tersenyum dan menjawab 'terima kasih' dan berkata dia tidak mahu menjawab soalan mengenai pasukan kebangsaan.

Hang-seo telah bertindak ketua jurulatih kebangsaan Vietnam pada penghujung 2017, dan mencapai kejayaan besar dengan tempat kedua di Kejohanan AFC U23 2018, gelaran Piala AFF 2018, lapan terbaik Piala Asia 2019, dan dua pingat emas pada 2019 dan 2021 Sukan SEA. Dia juga membawa pasukan itu ke pusingan kelayakan akhir Piala Dunia 2022 buat kali pertama dalam sejarah.

Selepas kontraknya tamat pada awal 2023, dia memutuskan untuk meninggalkan pasukan kebangsaan.

Park tidak menerima tawaran untuk melatih pasukan lain sejak itu, walaupun khabar angin menerima tawaran dari Thailand, China, Indonesia dan Singapura. Pada Februari, dia adalah salah seorang daripada dua calon untuk menjadi jurulatih sementara pasukan kebangsaan Republik Korea, selepas Jurgen Klinsmann dipecat berikutan kegagalan Piala Asia, dengan Hwang Sun-hong akhirnya dipilih.

Park kini memberi tumpuan kepada akademi bola sepak remaja yang dinamakan sempena namanya dan tugasnya sebagai penasihat kanan untuk Bac Ninh FC.-vnexpress.net