Bekas penyerang Bayern Munich, Ivica Olic, menegaskan kelab itu akan bangkit selepas kekecewaan dalam Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) musim lalu.

Gergasi Bundesliga itu disingkirkan pada peringkat suku akhir oleh Villarreal, dengan gol lewat Samuel Chukwueze di Allianz Arena mengejutkan Bayern apabila mereka tumbang dengan kekalahan agregat 2-1.

Itu menandakan musim kedua berturut-turut di mana Bayern telah jatuh pada halangan lapan terakhir dan kekecewaan itu menimbulkan persoalan mengenai hala tuju mereka, yang Olic percaya sebagai sebahagian daripada sebuah kelab besar.

"Ia sentiasa begitu dengan kelab besar. Apabila keputusannya betul, semuanya hebat, semua orang hebat, dan pakaian kotor tidak keluar," katanya kepada Stats Perform.

“Tetapi musim ini kekecewaan di Bayern sememangnya hebat, kerana mereka “hanya” memenangi kejuaraan [liga].

"Mereka telah ditendang keluar dari Liga Juara-Juara awal-awal lagi oleh lawan yang tidak begitu 'menarik'. Apabila saya katakan menarik, saya maksudkan ia di peringkat tertinggi.

"Tiada siapa menyangka mereka boleh disingkirkan dalam dua perlawanan menentang Villarreal. Tetapi jika kita melihat kepada dua perlawanan itu, Villarreal layak untuk mara. Bayern tidak bagus dan anda perlu mengakuinya."

Bayern berdepan pembinaan semula barisan serangan mereka menjelang musim depan dengan Robert Lewandowski mendesak untuk keluar dan Sadio Mane bersedia untuk tiba dari Liverpool, dengan Olic yakin Bayern boleh berjaya dalam pasaran.

“Sudah tentu, apabila masalah itu kemudian menjadi umum dan topik menarik muncul, dari segi pemain yang mahu meninggalkan kelab, seperti Lewandowski, maka ia menggegarkan blok pembinaan sebuah kelab, bukan hanya Bayern,” tambahnya.

"Ia sememangnya bukan situasi yang menyenangkan, baik untuk pengarah sukan mahupun presiden, jadi begitu juga untuk [Hasan] Salihamidzic, mahupun Oliver Kahn. Tetapi mereka mempunyai banyak pengalaman di Bayern.

"Sudah tentu, mengurus kelab dan bermain di kelab tidak sama. Tetapi saya fikir mereka merangkumi DNA FC Bayern, dan mereka sedar tentang itu.

"Anda pastinya akan mendapat banyak sokongan daripada [Karl-Heinz] Rummenigge dan [Uli] Hoeness. Kedua-duanya tidak lagi berada dalam kelab, tetapi mereka sudah pasti dimaklumkan. Saya pasti mereka akan menasihati anda.

"Anda akan terlibat dalam perpindahan yang lebih besar dan lebih menarik. Saya yakin FC Bayern akan pulih dengan cepat dari musim lepas.

"Sekiranya Lewandowski pergi, mereka pasti akan mencari pengganti yang sesuai dan akan terus berada di barisan hadapan bola sepak Eropah."