Julian Nagelsmann teruja dengan peluang untuk menentang Manchester City dan Erling Haaland dalam Liga Juara-Juara, serta yakin penyerang Norway itu boleh menjadi halangan yang lebih sukar berbanding Kylian Mbappe.

Bayern Munich menyingkirkan Mbappe dan Lionel Messi daripada kejohanan itu apabila menewaskan Paris Saint-Germain dalam pusingan 16, dan diundi untuk menentang City pada suku akhir semalam.

Sekiranya mereka mara, Bayern kemudian akan menentang penyandang juara Real Madrid atau Chelsea pada separuh akhir, setelah berdepan Inter, Barcelona dan PSG dalam Liga Juara-Juara musim ini.

"Saya fikir ia adalah satu keputusan yang sangat baik, satu keputusan yang sukar tetapi saya fikir jika anda memenangi kejuaraan pada penghujungnya maka anda tidak mahu mendengar bahawa kami bertuah dengan keputusan seri kami," kata Nagelsmann.

"Kami mahu memenanginya dan melakukannya dengan menewaskan pasukan besar.

"Kami telah mengatasi PSG di pusingan 16, Inter dan Barcelona di peringkat kumpulan, jadi kini City dan kemudian Real Madrid atau Chelsea, kemudian mungkin lawan kelab Itali di final, ia akan menjadi satu kejayaan yang pastinya akan menghantar mesej besar kepada semua.

"Ia akan menjadi sukar, kami sudah mengetahuinya, kami akan membuat persediaan yang baik dan saya rasa semua orang menantikannya."


Mengenai Haaland, Nagelsmann berkata, “Dia seorang pemain yang hebat, dia mempunyai kebolehan yang hebat, dia mungkin lebih fizikal sedikit daripada Mbappe dan pastinya setanding dalam rentaknya.

"Dia mempunyai semangat yang kuat, sukar dihalang jika berjaya melakukan gerakan, namun kami juga mempunyai beberapa pemain serangan yang berkualiti."