Henrikh Mkhitaryan berkata memenangi Liga Persidangan Europa (Europa Conference League) adalah 'pengakhiran sempurna' kepada karier Romanya selepas memuktamadkan perpindahan ke saingan Serie A, Inter.

Bekas pemain antarabangsa Armenia itu menghabiskan masa tiga tahun di Stadio Olimpico, yang pertama dipinjamkan, berikutan pengalaman buruk di England bersama Manchester United dan Arsenal.

Mkhitaryan membuat 117 penampilan untuk Roma -- hanya empat lagi yang tampil lebih kerap semasa berada di kelab itu -- dan secara langsung menyumbang kepada 55 gol.

Malah, sepanjang tempoh itu, Lorenzo Pellegrini (56) adalah satu-satunya pemain yang menjaringkan gol dan membantu lebih banyak gol untuk Giallorossi dalam semua pertandingan.

Dia bermain sembilan kali dalam kempen Liga Persidangan Europa yang berjaya di bawah kendalian Jose Mourinho kali terakhir, dengan itu trofi pertama pasukan Itali itu dalam 60 tahun.

Berikutan tamat kontrak Roma awal minggu ini, Mkhitaryan diumumkan sebagai pemain Inter semalam dengan perjanjian dua tahun yang dilaporkan.

Mkhitaryan menyiarkan ucapan selamat tinggal yang penuh emosi kepada penyokong Roma di media sosialnya, memberikan pujian khas untuk ketua jurulatih Mourinho.

A post shared by Henrikh Mkhitaryan (@micki_taryan)



"Roma adalah kelab yang benar-benar unik," katanya. "Sokongan anda sangat luar biasa dan saya akan sentiasa berbangga dengannya.

"Apabila saya memakai baju ini buat kali pertama, saya mempunyai matlamat: untuk menjadikan kelab ini menang dan menggembirakan peminatnya yang hebat. Matlamat tercapai di Tirana!

"Kemenangan ini adalah penamat yang sempurna untuk tiga tahun saya di Giallorossi. Kini tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang bekerja dalam kelab atas hubungan istimewa yang dibina bersama selama ini.

“Terima kasih yang tidak terhingga kepada kakitangan teknikal kami dan khususnya kepada Encik Mourinho atas kepercayaan dan perhatiannya terhadap saya dan atas motivasi luar biasa yang dia berikan kepada saya sebagai pemain.

"Saya memberikan segala-galanya untuk Roma di dalam dan di luar padang. Ia adalah satu penghormatan besar untuk bermain di sini dan saya tidak akan melupakan detik-detik menakjubkan kami bersama.

"Kelab ini dan Kota Abadi akan kekal selamanya di hati saya. Saya sayang anda semua!"