Liga Bolasepak Malaysia (MFL) melakukan sedikit perubahan dalam penjadualan Liga Malaysia musim 2022, di mana perlawanan Piala Sumbangsih akan kembali sebagai aksi pembuka tirai tanpa melibatkan sebarang pungutan mata Liga Super.

Dalam masa sama, MFL turut bertoleransi dengan format Piala FA yang lebih pendek selain mengambil kira tempoh 28 hari buat persiapan skuad kebangsaan -- termasuk tempoh kuarantin -- dalam pembentukan jadual saingan Liga Malaysia musim ini.

Dalam satu temu bual Nadi Arena hari ini, Ketua Pegawai Eksekutif MFL, Stuart Ramalingam, berkata: "Perlawanan Piala Sumbangsih kini tiada kena-mengena dengan saingan liga dan perlawanan pembuka tirai itu akan dimainkan di gelanggang juara Liga Super, jadi ia akan dimainkan di Johor menentang pasukan Kuala Lumpur bagi memastikan perolehan keuntungan, komersial dan nilai tambahan yang dapat dicapai daripada perlawanan tunggal itu.

"Bagaimanapun, pusingan kalah mati yang dahulunya mempunyai perlawanan timbal balik, kini telah dipendekkan kepada satu perlawanan, jadi hanya ada satu perlawanan bagi setiap aksi suku akhir atau separuh akhir.

"Jadi, ia akan bergantung kepada tuah undian yang akan dilakukan menjelang pusingan berkenaan," katanya.