Anthony Martial menjelaskan alasannya meninggalkan Manchester United secara pinjaman ialah dia mahu 'menikmati semula bola sepak'.

Sevilla mengumumkan pinjaman pemain antarabangsa Perancis Selasa lalu, dengan Martial berpindah ke LaLiga sehingga akhir musim.

Walaupun kewangan di sebalik perjanjian itu belum didedahkan, ia dilaporkan akan menelan perbelanjaan Sevilla kira-kira EURO6 juta, yuran pinjaman serta gaji Martial.

Pengarah sukan Sevilla, Monchi, nampaknya mengesahkan bahawa Martial telah mengambil pemotongan gaji untuk mendapatkan perjanjian itu, kerana United nampaknya mahukan gaji penyerang itu yang dilaporkan GBP240,000 seminggu (EURO287,000) dibayar sepenuhnya.

Bos sementara United, Ralf Rangnick mendedahkan bulan lalu bahawa Martial mahu keluar selepas bergelut untuk bola sepak pasukan utama -- dia telah bermain 90 minit penuh dalam satu perlawanan hanya sekali musim ini dan hanya bermain selama lapan minit sejak perlawanan pertama Rangnick pada awal Disember.

Martial menganggap mencari keseronokan semula sebagai keutamaannya.

“Bagi saya, ia hanya mengenai perasaan saya dengan pengurus [Julen Lopetegui], dan saya memutuskan bahawa pada masa ini saya mahu datang ke Sevilla,” katanya kepada saluran media Sevilla.

“Saya bercakap dengannya [Lopetegui] beberapa kali, dia sangat teruja melihat saya datang ke sini untuk bermain.

"Bagi saya, ia adalah kelab yang bagus. Apa pun, ia bukan hanya tentang wang, ia untuk bermain dan berseronok. Itu sahaja, sebab itu saya memilih untuk datang ke sini: untuk bermain dan menikmati bola sepak semula.

"Saya berasa teruja, ia adalah kelab yang bagus di Sepanyol. Saya datang untuk membantu dan melakukan kerja yang hebat. Saya tahu mereka mempunyai pemain yang bagus, saya hanya datang untuk membantu, memberikan yang terbaik dan cuba memenangi trofi untuk penyokong."