Manchester United adalah pasukan yang lebih baik tanpa Cristiano Ronaldo dan perlu melepaskan penyerang itu secepat mungkin, menurut Gary Neville.

Ronaldo diketepikan daripada skuad untuk keputusan seri 1-1 dengan Chelsea Sabtu lalu selepas enggan masuk sebagai pemain gantian dan menuju ke terowong awal dalam kemenangan 2-0 ke atas Tottenham.

Walaupun menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak United musim lalu, pemain antarabangsa Portugal itu hanya memulakan dua daripada 11 perlawanan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) United di bawah kendalian Erik ten Hag musim ini.

United telah menunjukkan tanda-tanda yang menggalakkan dengan ketiadaan Ronaldo, dan bekas rakan sepasukan, Neville, percaya masa yang sesuai untuk pemain dan kelab itu untuk saling berpisah.

"Cristiano Ronaldo perlu pergi ke tempat lain dan bermain setiap minggu kerana dia tidak boleh menerima berada di bangku simpanan," kata Neville kepada Sky Sports.

"Tidak mengapa, tetapi tamatkannya minggu ini atau cipta gencatan senjata untuk ke Piala Dunia dan kemudian menamatkannya. Ia perlu ditamatkan."

United telah gagal untuk menang atau menjaringkan gol dalam kedua-dua perlawanan liga ketika Ronaldo turun beraksi dalam kesebelasan utama musim ini, tewas 4-0 di Brentford dan seri 0-0 dengan Newcastle United.

Itu berbanding enam kemenangan dalam sembilan perlawanan liga Ronaldo berada di bangku simpanan, dengan United menjaringkan 16 kali pada purata 1.8 gol setiap perlawanan.

"Tidak ramai peminat Manchester United yang kini akan mempunyai Ronaldo dalam kesebelasan utama mereka," tambah Neville, yang menghabiskan dua dekad di buku United.

"Mereka lebih baik tanpa dia -- mereka menjaringkan lebih banyak gol tanpa dia dan mereka memenangi lebih banyak mata tanpa dia. Manchester United adalah pasukan yang lebih baik tanpa dia.

"Bagi saya, Erik ten Hag tidak mempunyai pilihan lain. Itulah kali kedua Ronaldo meninggalkan Old Trafford sebelum rakan sepasukannya masuk ke bilik persalinan. Itu tidak boleh diterima.

“Apabila anda melihat sama ada Ronaldo patut dipilih, pemain sehebat dia, Manchester United lebih baik tanpa dia.

“Erik ten Hag tahu itu, jadi saya rasa satu-satunya perkara yang kelab dan Ronaldo boleh lakukan ialah berkumpul dalam minggu depan atau lebih dan menamatkan hubungan.

“Cristiano seorang pemain yang terlalu bagus, watak yang terlalu hebat dan kelab perlu meneruskannya.

"Ronaldo tidak boleh menerima tidak menjadi pemain bintang dalam pasukan Manchester United jadi dia perlu pergi -- itu sahaja."