Erik ten Hag mesti diberikan 'kawalan penuh' untuk membina semula Manchester United, kata bekas penyerang Red Devils, Dwight Yorke.

Jurulatih Ajax, Ten Hag, menandatangani perjanjian tiga tahun dengan pilihan setahun lagi untuk menggantikan pengurus sementara, Ralf Rangnick, pada penghujung musim apabila pengendali kelahiran Jerman itu berpindah ke peranan penasihat di Old Trafford.

Pengurus berusia 52 tahun itu akan mempunyai tugas yang besar di tangannya di Manchester, dengan persoalan mengenai jawatan kapten Harry Maguire, dan masa depan Cristiano Ronaldo dan Paul Pogba.

United juga nampaknya akan gagal untuk layak ke Liga Juara-Juara musim depan, duduk enam mata di belakang Arsenal di tempat keempat, yang menewaskan pasukan Rangnick 3-1 Sabtu lalu dan bermain lebih sedikit perlawanan.

Sememangnya, Red Devils tidak menjulang trofi selama lima tahun dan Yorke menyeru Ten Hag untuk menyahut cabaran penting dalam peranan baharunya.

"Saya rasa [Ten Hag] mendapat pekerjaan yang sangat sukar," kata Yorke kepada ESPN. “Semata-mata kerana ia telah menjadi sedikit bencana bagi kami sebagai sebuah kelab bola sepak dari segi kakitangan dan di mana pasukan itu berada.

"Tiada tempat bersembunyi di dalamnya. Kami tidak berada di tempat yang sepatutnya. Tetapi ada permulaan baharu, permulaan baharu untuk pengurus yang tidak diketahui oleh ramai orang.

"Jelas sekali, dia telah mengurus dengan baik di Belanda. [Tetapi] Liga Perdana adalah permainan bola yang sama sekali baru. Pengurus Manchester United berada pada tahap yang berbeza.

"Anda telah melihat pengurus terdahulu yang datang ke sana dengan nama-nama besar dan reputasi besar dan mereka tidak benar-benar diberikan kebebasan terhadap pasukan."