Cristiano Ronaldo meninggalkan Manchester United berdasarkan persetujuan bersama, kelab Liga Perdana Inggeris itu telah mengesahkannya.

Ronaldo, yang berada di Piala Dunia di Qatar bersama Portugal, menyebabkan kekecohan minggu lalu dalam temu bual dengan Piers Morgan di TalkTV, mengkritik United, tokoh senior kelab dan pengurus Erik ten Hag.



Pemenang Ballon d'Or lima kali itu berkata dia berasa "dikhianati" oleh Red Devils, mendakwa mereka telah membuat 'sifar kemajuan' sejak pengendali legenda, Alex Ferguson, meninggalkan Old Trafford pada 2013.

United mengeluarkan kenyataan berikutan temu bual tersebut dengan menyatakan mereka telah 'memulakan langkah yang sesuai'.

Kelab itu semalam mendedahkan pemain berusia 37 tahun itu telah meninggalkan kelab itu buat kali kedua.

Satu kenyataan di laman web rasmi United berbunyi, "Cristiano Ronaldo akan meninggalkan Manchester United dengan persetujuan bersama, berkuat kuasa serta-merta.

"Kelab berterima kasih kepadanya atas sumbangan besarnya dalam dua musim di Old Trafford dan mendoakan kesejahteraan dia dan keluarganya untuk masa depan.

"Semua orang di Manchester United kekal fokus untuk meneruskan kemajuan pasukan di bawah Erik ten Hag dan bekerjasama untuk memberikan kejayaan di atas padang."