Dwight Yorke memahami Harry Maguire sedang melalui fasa yang sukar tetapi memohon pertahanan tengah itu untuk memastikan memudahkan setiap tindakannya untuk keluar ketika bergelut dengan prestasi semasanya.

Maguire menyertai Manchester United Ogos 2019 dari Leicester City dengan kontrak enam tahun, dengan pilihan untuk melanjutkan setahun lagi.

Ole Gunnar Solskjaer adalah pengendali yang membawa pemain antarabangsa England itu ke kelab itu, walaupun bekas pemain Norway dan Red Devils itu kini telah berpisah dengan United setelah menghuni di tangga kelapan dalam Liga Perdana Inggeris ekoran diaibkan Watford 4-1.

Maguire adalah yang pertama mengakui pemain mesti "berkongsi tanggungjawab" untuk pemecatan Solskjaer, dengan kemerosotan prestasinya bertepatan dengan perjuangan United dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Bekas penyerang Yorke, yang memenangi tiga gelaran liga di Old Trafford di antara 1999 dan 2002, mahu pemain berusia 28 tahun itu menemui sentuhan terbaiknya bagi membantu kebangkitan United.

"Mereka ini sepatutnya bertaraf dunia," kata Yorke kepada Stats Perform.

"Ini adalah pertahanan nombor satu England, kapten tetap apabila Harry Kane tidak bermain. Sungguh gila bagaimana keadaan berubah begitu cepat dan pendapat orang lain berubah dengan begitu cepat.

"Dengar, anda melalui fasa dalam kerjaya anda. Dan ia tidak akan menjadi bahagian yang mudah apabila anda bermain setiap perlawanan dan anda mendapat lapan atau sembilan setiap perlawanan dan sebagainya.

"Anda akan menghadapi cabaran dan Harry Maguire jelas akan melalui salah satu fasa tersebut.

“Terutama dalam pasukan yang tidak memenangi perlawanan, anda kembali ke dalam pasukan yang tidak menang, tahap keyakinan akan turun dan anda akan melakukan kesilapan.

"Dan malangnya, apabila anda berada di kelab seperti Manchester United, anda akan diteliti, kanan, kiri dan tengah. Jika anda tidak beraksi dengan baik, anda tidak akan terlepas begitu sahaja di Manchester United, sama juga dengan Maguire."


Tambah Yorke lagi, "Kini dia perlu kembali dengan melakukan apa yang dilakukan Maguire pada mulanya, yang telah memberikan dia semua pengiktirafan ini, iaitu bertahan dan menjadikan permainan sangat mudah.

"Apabila anda mula menjadikannya rumit, anda menyebabkan masalah, terutamanya dalam pasukan yang bergelut dengan keyakinan ketika ini.

"Dan jika saya adalah Carrick, saya akan kembali kepada asas untuk membuat pemain ini melakukan tugas mereka dan melakukannya dengan baik di kawasan mereka daripada cuba merumitkan permainan seperti yang mereka lakukan."